Det er et besynderligt cirkus, der har udfoldet sig i de seneste måneder omkring Geert Wilders film om koranen. Naser Khader har fuldstændig ret, når han betegner den hollandske regering som en samling tøsedrenge. Blot kunne han såmænd godt have taget vor danske statsminister og mange andre regeringer med i betegnelsen (se her).
Jeg mener: før filmen overhovedet har været vist, før nogen overhovedet anede, hvad den ville indeholde, før man vidste noget om, hvorvidt den var kunstnerisk god eller dårlig, stablede man alle mulige forhindringer på benene for den. Man var i den grad præget af angst for at støde muslimerne, at man var parat til bagbinde vor hellige ko: ytringsfriheden. Og alle de efterhånden velkendte argumenter for beskæring af ytringsfriheden blev kørt i stilling igen. Det er beskæmmende, det er farligt for demokratiet.
Nu er filmen så kommet, og ærlig talt, jeg er tilbøjelig til at sige som den pige i Soyas film “Sytten”, hvis ansigt man så, mens hun oplevede sit første samleje (det er mange, mange år siden, jeg så den film); hun sagde: “Var det det hele?” Netop den begivenhed var jo udskreget som crême de la crême, som højdepunktet af det, man som ung kunne opleve, og så blev det hele et underligt flop.
Sådan blev også Wilders film, skønt udskreget til det helt store, da den endelig kom frem, et underlig flop. Provokerende havde man ventet, den var, blasfemisk måske også. Men ifølge koran-ekspert Thomas Hoffmann i Jyllands-Posten var der ikke tale om et blasfemisk break-through. Det var blot kendte medieklip, som allerede tidligere havde været anvendt (se her).
Ja, Kristeligt Dagblad bringer endda en udtalelse af en islam-ekspert, Moshe Sharon, der hævder, at filmen “rent faktuelt er 100 procent korrekt. Korancitaterne er præcise, og intet er taget ud af en sammenhæng; … den er blot en gentagelse af, hvad muslimer selv offentliggør på deres egne hjemmesider”. (Se her).
Og så er det, man spørger: Hvorfor så al denne ballade? Hvorfor denne frygt? Hvorfor var vi lige ved at krænke vor egen højtskattede ytringsfrihed for at undgå at krænke muslimernes religiøse følelser?
Jeg har selv set filmen. Den blev godt nok fjernet fra den hjemmeside, den i første omgang var lagt ud på, på grund af trusler mod medarbejderne, men den nåede at blive kopieret til tilstrækkelig mange andre hjemmesider, så nu kan den vist ses mange steder. www.uriasposten.dk prøver at bringe links til steder, hvor den kan ses.
Den indeholder ét særdeles morsomt, ja næsten drillende træk. Jeg gætter på, at der er mange, der ser på filmen med så alvorlige øjne, at de slet ikke får øje på dette træk. Jeg tænker ikke på muslimer, men på bekymrede vesterlændinge. Men netop dette træk indeholder filmens budskab i en nøddeskal, så derfor skal det hævnes her:
Filmen viser en hånd, der tager fat i én af koranens sider og gør klar til at rive siden ud. Dernæst følger en sort skærm og lyden af et blad, der rives ud af en bog. Så siger en stemme: “Dette var lyden af et blad, der blev revet ud af en telefonbog”.
Dette lille trick synes jeg faktisk er ganske fikst. Det var i forvejen blevet publiceret, at man måske i filmen ville se en koran blive ødelagt, og det havde fremkaldt vilde protester, blandt andet fra stormuftien af Syrien, da han talte i Europa-parlamentet. Men hvad kan muslimer egentlig protestere imod nu? At der rives et blad ud af en telefonbog? Nå nej. Men meningen er jo, at de, muslimerne, skal rive et blad ud af deres koran? Ja, naturligvis er det meningen, det kan alle forstå. Men netop når det fremstilles på den måde, siges det morsomt, ironisk, næsten kærligt drillende til muslimerne: Lad være med at tage på vej! I kommer ingen vegne med at sagsøge os for blasfemi! For vi kunne selvfølgelig ikke drømme om at rive noget ud af koranen.
Altså, under dække af hensyntagen til muslimerne: man vil sandelig ikke miskreditere deres koran, gør man netop det, at man opfordrer dem til at miskreditere koranen. Men det er altså også, hvad muslimer selv gør, som Moshe Sharon siger.
Socialdemokratiets kulturordfører, Mogens Jensen, hævder, at Wilders gør alle muslimer til terrorister og mordere. Men det er helt forkert. Det er netop det, Wilders ikke gør. Filmen er henvendt til de moderate muslimer. Den opfordrer dem til at fortolke de voldelige korantekster anderledes, end de muslimske ekstremister gør. Og, siger altså Moshe Sharon, det er mange muslimer også i fuld gang med.
Ellemann-Jensen, vores tidligere udenrigsminister, hævder, at “hvis man satte en lignende film op med det gamle testamente og satte barske billeder til, så skal jeg love for at man kunne have lavet en gruopvækkende film om kristendommen”. Det er vor sædvanlige, vestlige, selvudslettende tankegang. Nej, kære Ellemann, det kunne man ikke. For der findes i vore dage ingen eksempler på, at kristne eller jøder har brugt det gamle testamente til at legitimere terroraktioner med.
Men Wilders bruger billeder fra diverse terroraktioner, udført af muslimer, og sammenstiller dem med forskellige voldsforherligende korancitater. Det kan lade sig gøre, for de muslimer, der blev terrorister, brugte netop korancitater som retfærdiggørelse af deres terror. Alt, hvad filmen vil sige, er: Her har vi et problem: der er muslimer, der tolker koranen sådan, at de kan retfærdiggøre deres terroristiske handlinger med den. Kære muslimske medborgere! Kan I ikke godt, hvis I ikke ligefrem vil rive disse citater ud af koranen, i det mindste fortolke dem sådan, at de ikke kan bruges som retfærdiggørelse af terror?
Og det burde da alle europæere, både muslimske og kristne, kunne være enige om. Og som sagt: de muslimske er også i fuld gang med en anden fortolkning end den, terroristerne bruger. Men de kristne? Ja, de er i fuld gang med forsikre, at der ikke er noget at komme efter, koranen er sandelig god nok, og den smule vold, ok, hvad har vi ikke selv i det gamle testamente? Det vil sige, de kristne, i hvert fald de bekymrede, der endelig ikke vil tirre muslimerne, er i gang med at forhindre en sådan revision i at blive foretaget.
Hvad skal vi da gøre?
Vi skal stole noget mere på vore muslimske medborgere.
For hvem er det, der udtrykker mistillid til muslimerne, både muslimerne i Europa og muslimerne andetsteds? Ja, det er tøsedrengene i den hollandske regering og i andre regeringer. Det er alle de bekymrede, der ikke tør gøre dette eller hint, fordi de er bange for at støde muslimerne. De er de fintfølende, der oh, så udmærket forstår, at muslimer må føle sig stødt. Dem er det, der tror og bliver ved med at tro, at muslimer nødvendigvis må reagere med terror, hvis de bliver stødt eller fornærmede.
Vi andre, der véd lidt om, hvor fleksibel islam har været op igennem sin historie, holder på, at det nok skal lykkes de europæiske muslimer at tilpasse sig situationen i Europa. Men vi er også klar over, at det ikke lykkes, hvis ikke vi kristne europæere “træder i karaktér”, dvs., vover at være os selv, vorer at være lige så kritiske overfor dem og deres koran, som vi er overfor os selv og vores bibel, eller altså betragter dem som fuldgyldige medborgere, af hvem man kan forvente rationelle handlinger.
Derfor må vi gøre vore muslimske medborgere klar over, at sålænge de har den overtro til koranen, at den kan fortolkes, så den retfærdiggør terror mod ikke-muslimer, så har de ikke udryddet roden til den muslimske terror. Og filmen er faktisk et udmærket redskab til at sige netop det til dem. Eller rettere: den ville være det, hvis ikke den i forvejen af alle de fintfølende og hensynsfulde og politisk korrekte kristne europæere var blevet udskreget som antimuslimsk “hate-speech”.
Det er beskæmmende, at vi har haft det cirkus. Jeg græmmes.
Ricardt Riis.
Well spoken! Denne umyndiggørelse af muslimer er beskæmmende, ligesom vores eget kulturelle selvhad er det.
Hvad skyldes det? Er vi vesterlændinge blot en flok forvirrede flagellanter, der styrter rundt og ikke kan se pælene i muslimernes øjne for lutter splinter i vores egne? Er det, når det kommer til stykket, dét politisk korrekthed er – en slags sækulariseret syndsbevidsthed, bare uden Jesus? Og i givet fald – hvad er så kuren?
Din analyse ville interessere mig meget.
Med venlig hilsen
Jørgen
Kære Ricardt Riis
Jeg kan være enig med dig i mange af dine observationer, men vil lige anholde en af de sætninger, som jeg har problemer med, nemlig: “Derfor må vi gøre vore muslimske medborgere klar over, at sålænge de har den overtro til koranen, at den kan fortolkes, så den retfærdiggør terror mod ikke-muslimer, så har de ikke udryddet roden til den muslimske terror.” Denne sætning virker lidt ulden. Sådan som jeg forstår det store flertal af vore muslimske medborgere, så tolker de netop ikke koranen, så den retfærdiggør terror mod ikke-muslimer, og igen og igen tager repræsentanter for dette flertal til genmæle mod dem, som forsøger at retfærdiggøre terror ud fra Islam. Derimod er der bestemt et lille mindretal af ekstremistiske islamister, som desværre bruger islam/koranen, så den retfærdiggør brugen af terror. Hvis det er det, du mener med denne sætning, så er jeg også enig med dig deri.
Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen
Kære Mogens S. Mogensen
Man siger godt nok, at det første, man bliver blind på, er øjnene, og det kan da også godt være, at mit gammelmandssyn ikke mere er, hvad det har været, men alligevel! Jeg synes, jeg er en temmelig opmærksom læser, men det er ikke lykkedes mig at få øje på repræsentanter for det muslimske flertal, der igen og igen tager til genmæle mod dem, som forsøger at retfærdiggøre terror ud fra islam. Og den sætning, du finder ulden, skal netop forstås ud fra denne manglende iagttagelse.
Jeg kan derimod få øje på nogle muslimer, som udtrykker forståelse for den muslimske terror. Da i sin tid, efter mordet på Theo van Gogh, filmen Submission blev vist i dansk Tv, havde man inviteret en række muslimske kvinder til at debattere filmen og mordet. Og som jeg husker det, var der bred enighed blandt disse kvinder om, at det var forståeligt, at en mand kunne blive så vred over filmen, at han slog instruktøren ihjel. Forståelse, ikke afstandtagen, det var reaktionen.
Og man må vel også sige, at mange muslimske reaktioner på de sidste offentliggørelser af tegningen af Muhammed, mere har bekræftet tegningens påstand: at muslimer er voldelige i Muhammeds navn, end de har afkræftet den.
Mest afgørende for mig har imidlertid stormuftien af Syrien været. På baggrund af, hvad han selv havde sagt, havde han alle chancer for at tage afstand fra al terror, også muslimsk terror. Han havde hævdet, at ingen krig er hellig, det er freden, der er hellig, det er mennesket, der er helligt. For en ødelagt bygning, endda en ødelagt kaba, kan vi mennesker bygge op igen, men et ødelagt menneske kan vi ikke igen give liv. (Se ét eller flere af de tre blog-indlæg, jeg har om stormuftien!) Hvilken slutning der videre skal drages af disse påstande, ligger soleklart fremme i dagen for alle os vesterlændinge: terror kan under ingen omstændigheder godkendes.
Var det så det, han svarede?
I et interview bagefter blev han af en italiensk journalist spurgt, om ikke islam forbød selvmord, og om ikke man af den grund måtte betragte en selvmordsterrorist som en, der forhåner islam.
Han svarede udenom. Han tog en kvindelig selvmordsterrorist i forsvar. Som de muslimske kvinder i Tv var forstående overfor van Goghs morder, var han forstående overfor den selvmordsterrorist, han nævnte. I stedet for at tage til genmæle mod dem, som forsøger at retfærdiggøre terror ud fra Islam, forsvarede han terroristen.
Og derfor: Hvis man som jeg ikke kan få øjne på disse mange, der igen og igen tager til genmæle mod dem, som forsøger at retfærdiggøre terror ud fra Islam, men i stedet ser mange, der forklarer og forsvarer den muslimske terror, så kan man ikke, som du, være så large, at man overlader fortolkningen af koranen til muslimer, for så er denne fortolkning i ubehagelig bogstavelig forstand et spørgsmål om liv og død for os vesterlændinge.
Men naturligvis, det forhold, at jeg ikke ser de mange, der tager afstand fra terror, kan naturligvis hænge sammen med, at jeg læser andre aviser og andre internetsider, end du gør. Og så har vi med det sædvanlige spørgsmål at gøre angående islamfortolkningen: Hvilken fortolkning vinder mest gehør blandt muslimer? Her er det mit let optimistiske indtryk, at den wahhabistiske fortolkning igennem lang tid har haft stor fremdrift, delvis i kraft af saudi-arabiske penge, men at mere moderate kræfter synes at have fået vind i sejlene på det sidste.
Her kunne Wilders-filmen efter min mening have fået betydning. Den viser de blodige konsekvenser af den terroristiske fortolkning og burde under normale omstændigheder have fået moderate muslimer til at vende sig fra al terrorfortolkning. Men vores noget hysteriske angst for at tirre muslimerne er dels i sig selv med til at få muslimer til at lade sig tirre, dels med til at få de overforsigtige vesterlændinge, der på forhånd tog stilling imod filmen, til også bagefter at være imod den og nedgøre den. Og så går hysteriet i selvsving.
Det hysteri vil jeg prøve at dæmpe. Derfor min opfordring: Tro dog noget mere på muslimerne!
Venlig hilsen
Ricardt Riis.
Kære Ricardt Riis
Jeg kan ikke i denne korte kommentar tilbyde at give dig et helt ny syn, men måske et par nyttige briller. Prøvt se virkeligheden gennem den videnskabelige undersøgelse af verdens muslimers holdning, som er omtalt her: http://www.commongroundnews.org/article.php?id=22584&lan=en&sid=1&sp=0&isNew=1
Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen
Kære Mogens S. Mogensen!
Tak for henvisningen!
Det er udmærket at blive gjort opmærksom på, at de fleste muslimer er ganske fredelige mennesker. Men inden vi beroliger os alt for meget, så bør vi lige læse det sidste afsnit i den artikel, du henviser til, skrevet af John L. Esposito. Her står der (min oversættelse): Den dårlige nyhed er, at der er et stort antal politisk radikaliserede muslimer (nemlig de 7%, der blev nævnt tidligere, hvilket bliver til cirka 91 millioner mennesker), som kunne overtales til at støtte eller udøve vold mod civile borgere. Udfordringer for vesten vil fortsætte med at vokse, så længe disse muslimer stadig føler sig politisk dominerede og tilsidesatte.
Det lyder i mine øren ikke særlig beroligende. Og det er derfor, jeg efterlyser nogle moderate muslimer, der ud fra koranen kan imødegå disse 7%. Dem har jeg stadig ikke set ret mange af i den offentlige debat. Men jeg må indrømme: De 138’s henvendelse og også stormuftiens tale rummede tendenser i den rigtige retning, omend den sidste, som jeg har vist, kun var halvhjertet i sin afstandtagen fra selvmordsbomberne.
Den sidste sætning kunne tyde på, at Esposito deler den opfattelse, at hvis bare vi i vesten ændrer holdning, vil de ekstreme muslimer afholde sig fra deres ekstreme handlinger. Det mener jeg er yderst tvivlsomt. De eneste mennesker, der har en chance for at nå disse ekstreme muslimer, er deres medmuslimer. Wilders film gør hverken fra eller til, udover at den, hvis den havde fået vestens opbakning i stedet for dens afvisning, ville have kunnet fortælle vestens moderate muslimer, hvad vi forventer af dem: at de retleder deres ekstremistiske trosfæller.
Venlig hilsen
Ricardt Riis.
Bliv muslimer… Det er vældig godt for jer! Må Allah retlede jer til den sande vej inshaAllah! Salaamualeikum.
Jo tak, men hvilken slags muslim? Skal vi blive én af de ekstreme eller én af de fredelige moderate? Og hvis vi skal blive det sidste, hvad skal vi så stille op med alle de krigeriske vers fra koranen, som Wilders nævner?
Den nye bog “Who speaks for Islam” – som er en kommentar til den store Gallup-undersøgelse, er desværre også en hvidvaskning af islam, som ligner den, den saudiske regering udgiver på Nettet. De sædvanlige fordrejninger og skønmalerier.
“Islam means “a strong commitment to God” and shares the same Arabic root as the word for peace, or SALAAM”
Islam betyder “submission” – underkastelse, og det er fuldstændig irrellevant hvad roden “slm” også er brugt til, – som jeg også har set et par muslimer bemærke.
“Jesu mother, Mary, is mentioned by name more times in the Quran than in the New Testament”
Ja, hvor ER det vidunderligt, at Muhammed stjal med arme og ben fra GT og NT, og så bagefter hævdede, at hvor han huskede forkert, dér har jøder og kristne bevidst forfalsket teksterne.
“According to the Quran, diversity in belief, cultures, and traditions is part of God’s intended creation and a sign og his wisdom:
“If God had so willed, He culd surely have made you all one single community . . . ”
Jamen ER det ikke bare herligt.
“In the United States, a 2006 Gallup Poll indicates that a majority of Americans want the Bible as a source of legislation”.
Og så er der naturligvis henvisninger til abortlægebombningerne, – som der var syv af, og som svjv stoppede for 10 år siden. Men vi skal tro at det er næsten “det samme” som med de hundreder af jihadi-grupper verden over. Fanatismen var naturligvis den samme, men ellers er der ikke mange ligheder.
What er muslimer mest sure over mht Vesten, – det mest almindelige svar blandt moderate og radikale er: “sexual and cultural promiscuity” followed by “ethical and moral corruption” and “hatred of Muslims”.
Det ER jo utrolig at man i de gennemhykleriske muslimske kulturer tror at det er OS der er “korrupte”.
Anyway, så viser bogen også, at de “radikale” er de højst uddannede, dem med de bedste jobs, og de er dem der føler sig mest glade og mest forventningfulde til deres egen personlige fremtid. Hvilket vel vil sige at der må være en stor sandsynligheder for at der hele tiden vil være tilgang til den gruppe?
1% af de moderate mener iøvrigt at “attacks on civilians are “completely justified”.
Utroligt at en mand som John L. Esposito ville være med til de tekster som misleder folk som intet ved om islam, han lyder som vores egen Jørger Bæk Simonsen gør i vore dage, – og begge var tidligere neutrale forskere, og er nu blevet, det en forsker kalder: Dhimmi-baserede islamforskere, – i modsætning til “tros-baserede” og “kafir-baserede”
mvh Knud