Med godt skal ondt fordrives

 

Som man måske kan huske, roste jeg Obama for hans tale i Kairo fornylig. Det, jeg syntes var godt ved den, kan formuleres med overskriftens ord: han vovede at stole så meget på sig selv og det, han tror på, nemlig ordets og frihedens kraft, at han turde kaste disse kræfter midt ind i muslimers hjerte, i det håb og i den tro, at det ville virke. Det gode, som han ejer i sit lands tradition, vovede han at anbefale alle andre lande at bygge på. For det onde, der måtte være i islam – nå ja, han nævnte ikke, at der var noget ondt i islam, men vi andre kan nu finde en del, mangel på demokrati, mangel på ligestilling for kvinder, mangel på religionsfrihed, m. m. – det skal fordrives med det gode, vi i den vestlige verden ejer, for det er ikke særlig vestlige værdier, men almenmenneskelige værdier.

Omvendt må man sige, at Geert Wilders, der var på besøg i København i afvigte weekend, anbefalede en modsatrettet strategi: med ondt skal ondt fordrives. Det var derfor følgerigtigt, at han gav sig til at kritisere Obamas tale i Kairo: han var meget ked af den tale, kunne man forstå.

Jeg skal ikke nægte, at jeg ser positivt på Wilders analyse af den europæiske situation. Men jeg vil godt tilføje, at jeg ikke går ind for hans løsningsforslag.

Det er sandt nok, at islam kan komme til at udgøre en trussel for den europæiske civilisation, hvis vi ikke er på vagt. Dels skal vi ikke tillade så stor en indvandring, som vi har gjort hidtil, og dels skal vi vove at sige det mere ligeud: hvis muslimer vil bo hos os, må de opgive en del af deres sharia, nemlig den del, der kræver voldsanvendelse.

Men når Wilders anbefaler, at man lukker muslimske skoler og moskéer, så står jeg af. Tværtimod mener jeg, vi skal give muslimer al den frihed, vort samfund bare kan trække. Vor kultur skal nok stå sig i åndelig kamp med den muslimske kultur, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Det, det kommer an på, er blot at få kampen til at foregå på den åndelige arena og ikke alle mulige andre steder. Og her svigter vi, hvis vi hopper på den muslimske limpind: at man skal forbyde kritik af religion. Den kristne religion skal til stadighed igennem den renselsesproces, der hedder religionskritik, og vil den muslimske religion have hjemstedsret hos os, må den affinde sig med at kommer ind i den samme vaskemaskine, om den måske, ligesom den kristne, derved kunne blive lidt klogere på sig selv.

Vi svigter forresten også, hvis vi i misforstået imødekommenhed fortsætter med altid at kritisere os selv i samme åndedrag, som vi kritiserer islam.

Wilders vil forbyde koranen, siger han. Men herved bruger han muslimske metoder i vort ikke-muslimske samfund. Eller man kan sige, at han vil fordrive det onde med det onde. Og den går altså ikke. Det er ikke vor kultur, der har for vane at forbyde bøger.

Skal jeg udtrykke mig teologisk – og der er selv blandt teologer en mangel på forståelse af den teologiske forskel på islam og kristendom, så en sådan udtryksmåde kan såmænd være påkrævet – så vil jeg sige, at den vestlige verden, bl. a. i kraft af kristendommen, har fundet frem til, hvordan den naturlige lov skal udmøntes. Den naturlige lov er den lov, vi alle har skrevet i vor samvittighed, eller den lov, der kommer til at fremgå af de frie diskussioner, vi fører med hinanden. For i disse diskussioner opererer vi med en målestok, som vi måler alle vore forslag efter, og denne målestok er den naturlige lov.

Modsætningen til den naturlige lov er den åbenbarede lov. En åbenbaret lov har jøderne i toraen, muslimerne i koranen. Derimod kan man ikke på samme måde sige, at de kristne har deres åbenbarede lov i bibelen. For bibelen er ikke og vil ikke selv være en åbenbaret lov, og vil de kristne hævde en åbenbaret lov ud fra bibelen, misforstår de det bibelske budskab, hvad såmænd ganske mange kristne har gjort.

Demokratiet forudsætter tanken om den naturlige lov. Skal vi således lave love omkring ægteskab og kønsliv, så går vi i vesten ud fra, at kærligheden er det egentlige, loven kommer først til, når kærligheden svigter. Men vi går også ud fra, at forholdene ændrer sig over tid, opfattelser af kærlighed og ægteskab er hele tiden i udvikling, og en lov, der var god for 100 år siden, kan derfor ikke bruges i dag. Alt det må lovgiverne tage højde for, alt det må de diskutere, for at kunne lave love, der er tidssvarende på ægteskabsområdet.

Men vil nu muslimerne komme med deres sharia og påstå, at mens vore love kun er menneskelige, så er deres guddommelige, så må de såmænd gerne hævde noget sådant, og de må også gerne deltage i vore demokratiske diskussioner for på den måde at få gennemført regler, der svarer til deres sharia. Blot vil det uvægerlig gå sådan, at de, hvis de skal have os andre med på deres idéer, må underbygge dem med fornuftsargumenter. For i vor del af verden er det jo ikke nok at hævde, at dette er en guddommelig lov, vi vil have argumenter. Og så kan det ikke gå anderledes, end at de kommer til at se på deres shariaregler ud fra fornuftsholdninger. Og så vil såmænd selv nagelfaste shariaregler kunne ændres.

Det er jo allerede sket. Når mange muslimske lande har forbud mod bigami, selv om koranen tillader en mand at have op til fire koner, så underbygger de det naturligvis med korancitater, men lur mig, om ikke der er tale om vestlig påvirkning. For de har jo kunnet se, at man kan have ligestilling mellem mænd og kvinder, uden at samfundet bryder sammen af den grund.

Men altså, Wilders har ret i, at islam er en fare for Europa, for det kan måske ske, at muslimernes kultur vinder. Men den fare undgås ikke ved at bruge magt, som muslimerne er tilbøjelige til at gøre det, men ved at give muslimerne al den frihed, vort samfund giver sine borgere, så de inddrages i den demokratiske diskussion, og derved smittes af vor demokratiske tankegang. Netop fordi denne tankegang bunder i den naturlige lov, er den jo tilgængelig for alle.

Dette indlæg blev udgivet i Islam. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.