Mordforsøget på Kurt Westergaard har fremkaldt mange forskellige kommentarer. Én af dem beskæftiger sig med det forhold, at Kurt Westergaards barnebarn i nogle afgørende minutter var overladt til attentatmandens forgodtbefindende. Det drejer sig om et blogindlæg i Jyllands-Posten den 3-1 10 af Kristian Mouritzen. Han skildrer situationen i de afgørende øjeblikke og skriver så: ”Et held for alle, at manden tilsyneladende ikke var så kynisk, at han dræbte barnebarnet”. Og sådan kan man da godt vælge at se på det: Der var trods alt grænser for terroristens kynisme.
Blot tror jeg ikke, det er rigtigt. Den slags terrorister, vi her har med at gøre, er virkelig kyniske ud over alle grænser, langt ind i det, der for alle almindelige mennesker forekommer utænkeligt. Nej, jeg tror, at eksperterne fra PET og Westergaard i forvejen har talt forskellige muligheder igennem, også den, der blev virkelighed nytårsdags aften. Og jeg tror, at eksperterne har vurdéret, at terroristerne – hvis de nu var flere – i første række ville gå efter Kurt Westergaard. Det, det drejede sig om, var derfor at lade terroristerne bruge den tid, der går, inden politiet når frem, på at komme ind til Westergaard, så Westergaard på forhånd måtte opgive at redde nogen af den øvrige husstand. Blandt andet derfor var det godt, at døren til sikringsrummet ikke var en jerndør, som man ville opgive med det samme, men en almindelig dør, der i det ydre så ud til at kunne give efter for et hæftigt angreb med en økse. Hvad den altså blot ikke kunne.
Det vil sige: jeg tror, at den strategi, man havde lagt, lykkedes. Og det er der en vis trøst i. Sommetider kan terrorister, især dem, der er villige til at sætte livet til, forekomme umådelig stærke i deres dødsforagt. Men selv sådanne menneskers handlinger kan man i nogen grad forudberegne og tage sine forholdsregler imod.
Så spørger Søren Pind i et indlæg i Berlingske Tidende, om det er rimeligt, at vi lader os binde af konventioner, der forhindrer os i at sende terrorister tilbage til deres hjemlande, hvis de risikerer tortur dèr. Han tænker på sidste gang, et mordforsøg på Westergaard blev forhindret. Dengang kunne vi ikke sende en mistænkt tuneser tilbage, fordi han måske ville blive tortureret. Og så skal vi altså tvinges til at beholde ham, siger Søren Pind, og spørger, om det er rimeligt, at tilfældige mennesker, i dette tilfælde Kurt Westergaard og hans barnebarn, betaler prisen for denne large holdning.
Svaret er, at ikke alt i denne tilværelse er retfærdigt. Men svaret er videre, at et samfund ikke kan bestå, i hvert fald ikke bestå som et frit samfund, hvis ikke nogen er villig til at betale prisen. Den pris kan være den højeste pris, som nogle af vore soldater betaler, det kan være ulempen ved ekstra undersøgelser i lufthavne, som kan være generende, men dog ikke er livstruende, og det kan altså også være den pris at skulle leve under politibeskyttelse. Men hvem der betaler hvilken pris, afgøres ikke efter retfærdighedsprincipper. Hvad vi andre kan gøre, er ikke mindst at yde moralsk støtte til de udsatte.
Og man kan da også skrive sig bag øret, at der tilsyneladende er sket en ændring i positiv retning i vore muslimske miljøer. Da Theo van Gogh blev myrdet, var der en samling muslimske kvinder, der blev interview’et i TV2. De var næsten alle enige om, at van Gogh selv havde været ude om det, når han kunne finde på at lave en film som ”Submission”. Denne gang har jeg kun kunnet finde én kommentar fra en muslim, der siger noget i den retning. Den er fundet af Sappho, Trykkefrihedsselskabets internetmagasin, og stammer fra Det bosniske medlem af Integrationsrådet i Hjørring Kommune og stedfortræder i repræsentantskabet for Rådet for Etniske Minoriteter, Sacir Camo, og lyder: “Sådan går det, når dansk indelukkhed, hån, spåt og latterliggørelse af alt der er helligt for andre mennesker tager overhånd. :(” (Se her).
Ellers har danske muslimer over en bank taget kraftig afstand fra attentatforsøget. Og jeg tror faktisk, de mener det. Ja, mere end det: Jeg tror faktisk, at de efterhånden er så irriterede over, at nogle af deres trosfæller skaber mistillid til alle muslimer og forhindrer dem i at blive anset for ligeværdige danskere, at de er villige til at hjælpe politiet; hvis de ikke allerede har gjort det.
Til sidst: I marts, da PET afslørede et attentatforsøg på Westergaard, offentliggjorde en række aviser den famøse tegning. Da det amerikanske politi afslørede endnu en attentatplan mod Jyllands-Posten og Kurt Westergaard, afstod man fra det. Og oven på dette attentatforsøg har ingen avis gjort det, mig bekendt. Jacob Mchangama skriver i Berlingske Tidende i den anledning: ”Derfor er den eneste konsekvens af ”ansvarligheden” [den ‘ansvarlighed’, der af hensyn til faren for, at liv går tabt, undlader at offentliggøre tegningen, rr] selvcensur og dermed succes for de der ønsker at religiøse dogmer skal være afgørende for, hvad der kan diskuteres, tegnes og kritiseres i Danmark. Lad mig derfor bringe Kurt Westergaards karikaturtegning her på bloggen som en sympatitilkendegivelse overfor en person der har måtte opgive sin frihed og risikerer sit liv på grund af en tegning”. Og man ser så på Mchangamas blog den omtalte tegning.
Jeg er for så vidt enig med de aviser, der ikke offentliggør tegningen. Men hvis de begrunder den manglende offentliggørelse med den form for ‘ansvarlighed’, som Mchangama gør nar af, så gør de det rigtige med en helt forkert begrundelse. Nej, man skal naturligvis begrunde en manglende offentliggørelse med, at man ikke ønsker at krænke de danske muslimer, for om dem véd man efterhånden, at langt hovedparten af dem overhovedet ikke sympatiserer med attentatmanden.
Blot mangler vi jo så at få dem til at forklare os, hvordan de da ser på Muhammed. Med historiske begrundelser og det hele. Det er vistnok udenfor al historisk tvivl, at Muhammed var en hærfører, der ville udbrede de åbenbaringer, han påstod at have fået, med sværdet. Den kombination gav islams ældste historie et præg af vilkårlighed: man måtte rette sig efter Muhammeds luner. Men man kan ikke nægte, at de følgende kaliffer i stedet for tilfældige ‘åbenbaringer’ skulle rette sig efter de love, man mente kunne uddrages af koranen. Så en form for retssamfund blev dog skabt. Men kravet om jihad, erobring af land fra de ikke-troende, står vist stadig ved magt. Det er i hvert fald, hvad terroristerne påstår. Og hvordan kan de danske, moderate muslimer teologisk sikre sig mod, at deres religion bliver misbrugt til terror?
Det spørgsmål er stadig ubesvaret. Men om et par generationer får vi vel et svar.
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Angela Merkel
- asylret
- Breivik
- bådflygtninge
- Deadline
- Den fremmede Luther
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erasmus
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Henrik Dahl
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jakob Skovgaard-Petersen
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kierkegaard
- Klimarealisme
- Konrad Ott
- Krasnik
- Kristeligt Dagblad
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta
Det kan kunblive gisninger. Terroristen var så opsat på at få ram på Kurt Westergaard, at han ikke ænsede barnet i stuen. Men havde han været top-kynisk havde han råbt til Kurt Westergaard, som ikke kunne se ham, at han ville dræbe barnet, hvis han ikke åbnede døren. – En eller anden form for moral må anbriberen have haft, trods alt. Selv hos religiøse fanatikere er der ofte en gnist tilbage af menneskelighed og medfølelse. Og muslimer har vel også ofte en ret udviklet retfærdigheds sans.
Som du selv siger: det kan kun blive gisninger. Når jeg hævder, at den slags terrorister er langt mere kyniske, end vi bryder os om at tænke på, skyldes det, at de selvmordsbombere, vi hører om i Irak, Pakistan og Afghanistan, dræber mænd, kvinder og børn i flæng.
Det er muligt, at muslimer har en udviklet retfærdighedssans. Men den er nu hos disse terrorister fuldstændig overlejret af deres fanatiske tro på at handle efter højere ordre.
Derimod kan man måske ud fra din teori om, at han ville have taget barnet som gidsel, få den tanke, at han ikke var særlig professionel. Måske han ikke anede, at Westergaard havde børnebørn.
Det er interessant at bemærke at stjernepsykopaten Mohammed Boynari (Theo van Goghs morder) var fuldstændig iskold overfor drabet, og retfærdiggjorde det i retten, men alligevel udtrykte beklagelse over at Theo van Goghs mor skulle opleve det.
Måske er det en meget realistisk vurdering at barnet ikke var i fare.