Fornylig blev en ny sociologisk undersøgelse offentliggjort. Dens resultat er det overraskende, at god integration ikke er nogen garanti mod radikalisering. Det er Kristeligt Dagblad, der gør opmærksom på denne undersøgelse (se her). I Kristeligt Dagblads referat siger den ene af undersøgelsens ophavsmænd: ”Modsat den gængse opfattelse er det ikke de uintegrerede unge, der er mest yderligtgående. Tværtimod. — De mest radikaliserede er veluddannede, taler godt dansk, ser dansk tv, har arbejde og tjener penge, oplyser Shahamak Rezaei og tilføjer, at det hamrer en pæl igennem forestillingen om, at integration er vejen til at stoppe radikalisering”.
Det er der naturligvis nogen, der ikke tror på. Fx mener SF’s integrationsordfører, Meta Fuglsang, at der skal andet og mere til: ”Regeringen har en måde at tale på og lave politik på, som er ekskluderende og meget lægger vægt på ydre, målbare ting. Det giver selvfølgelig en modreaktion. Så regeringen har et medansvar”. Som man ser: det er yderst vanskeligt at trænge igennem med nye informationer; for så skal man jo rette på sine gamle argumenter, som man var blevet så glad for.
Men jeg som teolog tager imod undersøgelsen med kyshånd. Jeg har hele tiden haft mistanke om, at det ikke var sociale, men religiøse årsager, der lå bag de muslimske terrorister. Den mistanke bliver med denne undersøgelse forvandlet til noget, der ligner en teori. Det kan godt være, at teorien ikke skal udformes, som jeg gør det i det følgende, men at vi på én eller anden måde må danne os en teori om, hvordan almindelige, fromme muslimer kan blive til hævngerrige terrorister, der er villige til at ofre livet for det, de mener er islams sag, det forekommer mig efterhånden indlysende. Sociologi alene gør det ikke.
Lad os begynde med den almindelige fromme muslim, som beder fem gange i døgnet, som frekventerer moskéen hver fredag, som ikke drikker alkohol og ikke spiser svinekød, som lader sig gifte på muslimsk korrekt måde og helst var fri for affæren på det danske rådhus! Vi plejer at betragte en sådan muslim med en vis be- eller forundring. Og så gør vi ikke mere ud af ham. Men er vi ikke nødt til at spørge, hvad alle disse ting gør ved ham? Eller spørge, hvilke forudsætninger der ligger bag alle disse handlinger? Svaret er, at bag disse handlinger ligger en bevidsthed om at være anderledes end flertallet af danskere. Og svaret er også, at handlingerne er med til at styrke denne bevidsthed.
Heri er der ikke noget for muslimen specielt. Bevidstheden om at være anderledes har muslimen fx fælles med danskere, der er rejst udenlands. Også de forsamles i deres egne kredse, holder sammen indbyrdes og véd sig anderledes end omgivelserne. Og noget af det sidste, de opgiver, er deres religion.
Og man kan heller ikke sige, at dette, at det er deres religion, der gør dem anderledes, er noget for muslimer specielt. Kristne vækkelseskredse afsondrer sig også mere eller mindre bevidst gennem særlige handlinger eller særlige undladelseshandlinger, ja, også de omtaler ofte ‘de andre’ som ‘vantro’. Måske man endda kan føje til, at den forudsætning, der ligger bag den religiøse udsondrethed: at de er kærere for Gud end andre mennesker, også er ret uskyldig; den fandtes fx hos brødremenigheden i 1700-tallet. Også de vidste om sig selv, at de var noget særligt: de var frelserens små brødre, derom var de ikke i tvivl.
Nej, det specielle for muslimer, og altså også for muslimer i vore dage, er, at denne udsondrethed og denne bevidsthed om at være noget særligt i Guds øjne, er af muslimsk art. Fordi brødremenigheden var Guds særlige brødre, derfor skulle de vise sig villige til at lide for Guds skyld. Fordi de vakte kredse af deres omvendelse var afsondret fra ‘verden’, derfor skulle de finde sig i forfølgelser, som de første kristne fandt sig i forfølgelse. Men at blive udsondret af Gud vil i muslimsk sammenhæng sige noget andet: det vil sige at vise sig villig til at kæmpe for Guds sag; og denne kamp for Guds sag kan betyde villighed til at ofre penge, men jo også villighed til at ofre livet, ligesom de første muslimer beredvilligt satte livet på spil i Muhammeds krige.
For den tanke ligger både i den muslimske historie og i den muslimske overbevisning: ‘guds rige’, det sande islam, må vise sig i det ydre. Den kristne storhedstid var tiden med de mange martyrer i oldkirken. Den muslimske storhedstid var tiden, hvor islam herskede fra Atlanterhavet til Ganges. Og selvfølgelig kommer denne tid igen. Selvfølgelig vil Gud hidføre den muslimske storhedstid på en ny måde i fremtiden. Men han gør det kun, hvis muslimer er villige til at sætte livet ind for det. Som det var på Muhammeds tid, sådan er det i dag.
Og det er mange muslimer enige om: når det ser ud til at have lange udsigter med en genskabelse af den muslimske storhedstid, er det Vestens skyld. Skal derfor islams mål nås, må man sky al vestlig indflydelse. Eller, hvad der er det samme: når islam i dag er underlegen, skyldes det, at man har ladet sig påvirke altfor meget af Vesten. Målet er: mere islam. Midlet er: mere islam.
Og ‘mere islam’, ja, det vil sige vedholdenhed i bønnen, fastholden ved de muslimske traditioner, fromhed i den religiøse udfoldelse. Men fordi islam har denne erobringshistorie, vil det også sige: villighed til i det ydre at kæmpe for islams sag.
Og fordi der ikke findes nogen muslimsk stat, der finder det opportunt at tage en militær kamp op med Vesten, og fordi mange muslimer nu bor spredt inde i selve det forhadte Vesten, derfor er der kun afmagtshandlinger tilbage: terror, selvmordsaktioner.
Hvad skal vi så gøre ved det?
Ja, det er det store problem. Sociologiske faktorer kan man ændre på, men religiøse holdninger lader sig ikke sådan koste med af andre, og da slet ikke af os vesterlændinge. Men jeg vil mene, at præsident Obama gav os et godt forbillede i sin Cairo-tale. Han gik simpelthen ud fra, at muslimer godt vidste, at deres lande haltede bagefter. Og så fortalte han om de erfaringer, som andre havde gjort: USA’s sorte havde kæmpet for frihed og imod undertrykkelse, men ikke med vold, nej, med ordets magt. Muslimer kunne gøre det samme. De lande, hvor kvinder har opnået ligeret, er også de rigeste lande. Muslimske lande kunne give deres kvinder ligeret, så ville også de opnå rigdom. (se her).
Eller altså: der er noget at gøre; der er ting, muslimske lande har brug for; der er noget, muslimer i Europa kan gøre. Alt sammen almenmenneskelige tiltag til forbedring af livet, ikke blot for muslimer, men for alle borgere i landet. Hvorfor så ikke gøre det? Hvorfor så blive hængende i et fornærmet vest-had, som ikke fører til noget?
Vi skal vove at være os selv, at tale ligeud om vore erfaringer, også om de går de muslimske følelser for nær. Vi skal vove at fortælle islams historie, som vi ser den, også selv om vor opfattelse er anderledes end muslimernes; vil de fremhæve magten, så vil vi fremhæve kulturen, fx 1001 nats eventyr. Vi skal vove at fastholde vore idealer, ordets og diskussionens idealer, om ikke muligvis muslimer kunne overbevises af det selvfølgelige i dem, for de er jo almenmenneskelige.
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Angela Merkel
- asylret
- Breivik
- bådflygtninge
- Deadline
- Den fremmede Luther
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erasmus
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Henrik Dahl
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jakob Skovgaard-Petersen
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kierkegaard
- Klimarealisme
- Konrad Ott
- Krasnik
- Kristeligt Dagblad
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta
Hvorfor de laver terror? Kan det være fordi ord som terror og krig er nævnt i koranen:
Surah 3.151: We shall cast terror into the hearts of those who disbelieve, …
Surah 8.59-60 And let not those who disbelieve think they can escape from punishment … make ready against them all you can of power, including steeds of war(tanks, planes, missiles, artellery) to threaten the enemy of Allah and your enemy … And whatever you spend on the cause of Allah shall be repaid unto you, and you shall not be treated unjustly.
Koran citaterne er fra: Noble Qur’an in the english language, Dr Muhammed Tagl-ud-Din al Hilall. Dr Muhammad Muhsin Khan. Saudi Arabia
Til Dennis Iversen
Forstår de at tyde hvad der bliver fortalt ?
Hvis jeg som almindeligt menneske skal oversætte nævnte Sutraer, vil der stå noget i denne retning:
Surah 3.151: De der ikke respekterer deres medmennesker, som lige børn af Allah, skal møde dem selv som de var over for deres brødre og søstre.
Surah 8.59-60: Afvis enhver tanke om forståelse hvor du ikke kan. De der gør dig fortræd, bliver bedt om at rejse dig op, og betale for deres gerninger med renter og renters rente.
Hvis den udlægning lyder Kristen, og ikke almindelig menneskelig, så hør her:
De “Hellige tre konger” kan det ikke betyde:
“I faderens, sønnens og helligåndens navn ?
Ligeledes forstået: Faderen som dit ANSVAR, Sønnens som den OPGAVE du udfør, og Helligånden som den VILJE du lægger for dagen.
Uranus
NEJ!!!! der står ikke i Koranen at man skal laver terror :-O det er en forkert holdning at have. knuzz<3 ❤ ❤