Det er ikke til at gennemskue, hvad der hører med til islam. Hører ‘æresdrab’ med? Er det islam, der kræver, at muslimer holder øje med deres døtre, men ikke med deres sønner? Er det shariaen, der siger, at kvinden er fristeren, der ydmygt skal forsøge at undgå at friste manden, men alligevel får skylden, hvis han lader sig friste? Man synes umiddelbart ikke, at den slags kan høre med til en stor og agtværdig kulturs værdinormer, men i koranen står der jo mange mærkelige ting, der godt kan tolkes i retning af den kønsadskillelse og det kvindesyn, der hersker i muslimske lande.
Så hvad er op og hvad er ned i den muslimske kultur? Hvor har vi den sande islam i dette? Det er ikke til at finde ud af.
Det har af og til slået mig, at man egentlig burde tage nogle af fortællingerne i ”Tusind og én nats eventyr” frem for at se, hvordan de forholder sig til nutidens islam. Derfor slog jeg op på en hjemmeside, der gengiver eventyrerne på engelsk, og valgte ud af de 1001 mulige et tilfældigt eventyr, det om skraldemanden og den ædle kvinde i Bagdad (se her). Og så ser man unægtelig en anden islam end den, der præger nutidens muslimer.
Eventyret begynder med at fortælle om en skraldemand, der under pilgrimsfærden i Mekka griber fat i Kabaens dække og beder til Gud: ”Jeg bønfalder dig Gud, at hun endnu engang må blive vred på sin mand, så jeg kan sove hos hende!” Det hørte nogle af pilgrimmene, og de bragte ham hen til lederen af pilgrimmene. Han ville hænge ham med det samme, men lod sig dog af mandens bønner overtale til først at høre hans beretning.
Og se, allerede her har vi en forskel til nutiden. I dag er der ikke noget med at høre, hvad Salman Rushdie eller Kurt Westergaard har at sige, det er bare om at få slået dem ihjel! Men dengang hørte man i det mindste på forbryderne. Nå, det skyldes måske blot, at historien skal sættes i gang. Var han blevet hængt, havde vi jo ikke fået fortalt nogen historie. Videre!
Skraldemanden fortæller så, hvordan han en dag var blevet gennet til side. Der kom en meget fornem dame gennem gaden med sine eunukker. Han trak så ind til siden med sit æsel, men det besynderlige skete, at netop han blev indfanget af eunukkerne, bundet og ført med. Han frygtede for sit liv, men mente, at det jo nok på én eller anden måde måtte være Allahs vilje.
Han blev så ført ind i et meget fornemt hus, og mærkelig nok blev han ikke slået ihjel, men opvartet af en række jomfruer, der lod ham komme i bad – i et meget fornemt badeværelse – og senere iførte ham nye og smukke klæder, indtil han til sidst blev ført ind foran den fornemme dame selv. I selskab med hende nød han det herligste måltid og drak den herligste vin, og minsandten, om ikke hun bad ham blive hos sig natten over. Det lod han sig ikke sige to gange, og om morgenen gav hun ham til afsked et lommetørklæde, hvori han senere erfarede, at der var gemt fire guldmønter.
Næste eftermiddag blev han afhentet af én af den fornemme dames slavinder, og sådan gik det uafbrudt otte nætter igennem. Men den ottende nat blev han vækket i sin søde søvn: ”Ind i skabet med dig!” Det viste sig, at nu kom hendes mand hjem. Hun ville ikke tale med ham, gjorde sig kostbar, så han måtte tiltale hende med de sødeste ord, før han fik lov til at sove med hende. Om morgenen tog han af sted.
Og så fik skraldemanden forklaringen på alle besynderlighederne. Hun havde antruffet sin mand sammen med én af køkkenpigerne. Og så havde hun svoret, at hun ville bedrive utugt med Bagdads grimmeste og mest beskidte mand. Og efter at have ledt og søgt fandt hun ingen mere grim og beskidt end vor skraldemand. Desværre for samme føjede hun til, at hun nu var løst fra sin ed. Kun, hvis hendes mand på ny tog for sig af retterne hos køkkenpigen, ville hun hidkalde ham.
Og stillet overfor den historie forstod lederen af pilgrimmene hans mærkelige bøn og anbefalede de andre at bede for ham til Gud, for han er undskyldt.
Men hvad siger vi, stillet overfor denne historie? Mig forekommer det, at det kvindesyn, der gennemsyrer den, er totalt forskelligt fra det, der behersker moderne muslimer. Skal kvinden være ydmyg og underordne sig under sin mand? Overhovedet ikke, kvinden her tager selvstændigt affære udenom regler og sharia og moral. Er det sådan indenfor islam, at kvinden skal stå til rådighed for manden på hans mindste vink? Ikke i denne historie. Hun afviser jo i første omgang sin mand, han må virkelig ydmyge sig og bede om godt vejr. Er det sådan, at mandens ære krænkes, hvis ikke hans hustru underordner sig i alt, også seksuelt? På ingen måde! Hun er en selvstændig person overfor ham, og vil hun ikke, så vil hun ikke, og den afgørelse må respekteres, så må det gå med hans ære, som det kan.
Det er ganske mærkeligt. Mens vi i den vestlige verden var omtåget af en munkefims af seksualforskrækkelse og cølibatsidealitet, fandtes der i den muslimske verden en helt anderledes åbenhed og ligefremhed overfor det seksuelle. Men når så vi i den vestlige verden langt om længe i vore dage har taget seksualiteten i alle dens afskygninger til os som Guds gode gave, blandt andet, fordi vi er blevet påvirket af de oversættelser af ”Tusind og én nats eventyr”, som så dagen lys fra 1700-tallet og fremefter, så har muslimerne fuldstændig glemt dette højdepunkt af deres kultur, så er de blevet supermoralske og seksualforskrækkede indtil det snerpede, så har den muslimske vækkelse, der har fundet sted iblandt dem, ført dem ind i mullahernes sorte verden, hvor kønsdriften skal styres og beklippes og undertrykkes i alle ender og kanter.
Så hvis det tidligere var muslimerne, der skulle tilråbe os: ”Kom dog ud af jeres seksualforskrækkelse!”, så er det nuomstunder os, der må tilråbe muslimerne: ”Hold dog op med at ville binde kønsdriften! Lad dog jeres kvinder få ligeret med jeres mænd! Bøj jer for det, der ligger i skabelsestroen: at både mænd og kvinder er skabt af Gud!” Ja, vi kan, med blandt andet ”Tusind og én nats eventyr” i tankerne, føje til: ”Vær tro mod jeres kultur, da den var på sit højdepunkt! Læs om de snarrådige og selvstændige kvinder igen og lad dette kvindesyn igen få indpas hos jer! At kvinder skal have ligeret med mænd, er jo ikke et tegn på Vestens dekadence, nej, det er noget naturligt, der forekommer i alle kulturer, også i jeres, oven i købet på det tidspunkt, da jeres kultur stod allerstærkest. Hvorfor har I dog forladt denne tanke, tilmed i den tro, at den er umuslimsk?”
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Angela Merkel
- asylret
- Breivik
- bådflygtninge
- Deadline
- Den fremmede Luther
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erasmus
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Henrik Dahl
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jakob Skovgaard-Petersen
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kierkegaard
- Klimarealisme
- Konrad Ott
- Krasnik
- Kristeligt Dagblad
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta
Se et under cover besøg i moskeer. hvor de fortæller at folk SKAL udføre jihad og skal dræbe – ellers er de ikke gode muslimer:
Tak for et spændende blog-indlæg, som netop viser noget om islams mangfoldighed historisk set.Du skriver, at “Mig forekommer det, at det kvindesyn, der gennemsyrer den, er totalt forskelligt fra det, der behersker moderne muslimer”. Virkeligheden er vel, at der også findes forskellige islamiske holdninger hos moderne muslimer, så det ikke giver mening i ental at tale om DET kvindesyn, der behersker moderne muslimer.
Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen
Ja, tak for historien! Det mest bemærkelsesværdige ved den er næsten humoren… Først er det skraldemandens held, at han er den grimmeste af alle, dernæst at han har en historie at fortælle, som de ikke kan lade være med at grine af – og så kan de da ikke hæge ham for blasfemi 😉
Det er altid et faresignal, når religiøs – eller ideologisk – “vækkelse” udelukker den humoristiske (og selvironiske) sans.
Jf. at i Umberto Ecos roman “Rosens navn” er det Aristoteles´ bog om humoren, der er forsvundet i munkeklosteret, fordi den er farlig.
Desværre tror jeg heller ikke Khomeini var til humor.
Derfor fatwaen mod Salman Rhusdie.
Lad os håbe, det går den vej, du mener, Richardt Riis !!
Venlig hilsen
Karen E. Hansen
Jo Islamisk seksualitet er meget forskellig fra vores. Koranen anbefaler fx at man gifter sig med de bedste af sine slaver:
“Marry the single among you and the pious among your male slaves and your female slaves. If they are poor, Allah will free them from need from His bounty and Allah is Generous, Knowing.” [Noble Quran 24:32]
Og man skal jo være gift for at dyrke sex, ellers er der stening. Heldigvis synes det så at være meget let at gifte sig i den muslimske verden.
Lidt for nemt at gifte sig, vil nogen nok mene. I Egypten har en slags “weekend-ægteskaber” født et stort socialt problem. Rige mænd fra arabiske lande gifter sig med en egyptisk pige, nyder ægteskabet hen over en weekend og smutter så deres vej. På den konto findes der i Egypten ca 2 millioner enlige mødre.
En fattig piges største værdi er hendes jomfruelighed.
Kære Mogens!
Du skriver: ”Virkeligheden er vel, at der også findes forskellige islamiske holdninger hos moderne muslimer.” Det ord ‘vel’ viser, at det er noget, du formoder. Jeg kunne ønske, det var noget, der kunne dokumenteres. Men det er min fornemmelse er, (og det er ‘kun’ en fornemmelse), at den moderne muslimske vækkelse er en legalistisk vækkelse, dvs den går ud fra, at redningen for islam er at stramme alle reglerne, ikke at slække dem. For tredive år siden gik næsten ingen kvinder i Egypten med slør, i dag er det næsten alle.
Noget, der kan understøtte dette, er det forhold, at muslimer tilsyneladende let bliver krænkede, dvs de føler deres ære gået for nær. Og hvis vi nu inddrager Karen E. Hansens rigtige (og af mig oversete) pointe, at en religiøs eller ideologisk vækkelse ofte overser humoren, kan vi konstatere, at det er yderst vanskeligt for den, der kæmper for at bevare sin ære, at grine af sig selv. Og vi kan måske føje til, at én af vore integrationsopgaver består i netop dette: at kunne få muslimer til at grine af sig selv.
I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at nævne Paulus-citatet: »Den, der er stolt, skal være stolt af Herren.« (2 Kor 10,17; Jer 9,22-23), eller, som det hed i den gamle oversættelse: ”Den, der roser sig, skal rose sig af Herren”. Paulus retter sig jo i første omgang slet ikke efter det. For lige derefter, i kapitel 11, begynder han at rose sig, endda så eftertrykkeligt, at han ligefrem roser sig af de prøvelser, han har gennemlidt for evangeliets skyld, ja, i kapitel 12 tager han sig for at rose sig af de høje åbenbaringer, han har haft. Og hvad må han så høre fra Herren selv: ”Min nåde er dig nok”! (2 Kor 12,9). Og dette ord hører han, ikke som noget, han selv har fundet ud af, men som noget, der tilsiges ham.
Jeg kan ikke lade være med at se en modsætning til islam heri. Guds ord til os kristne er et sådant befriende udsagn: vor ære er det ikke os, der skal sørge for, den vil Gud tage sig af; at vi bliver anerkendt, er ikke noget, der ligger hen til os, det er Gud, der anerkender os. Og det står da om noget i modsætning til islams tale om Guds ord. Hos muslimerne er Guds ord en lov, der fortæller, hvad der er haram og hvad der er halal, hvad man må og hvad man ikke må som en god muslim. Og en god muslim er tilsvarende én, der holder sig på den rette side af loven, dvs én, der selv skal sørge for at opretholde sin ære og ikke tør stole på noget ord om, at Guds nåde er nok for os.
Men så bliver en god muslim jo også én, der kan krænkes på sin ære. For det er ham selv og hans gud, der rammes, hvis hans ære ikke opretholdes, eller hvis nogen gør grin med ham. Og at han skulle tage let på denne kamp om æren, eller at han måske ligefrem skulle kunne le af sig selv, fordi han for sit vedkommende dropper denne kamp om æren, det må forekomme næsten umuligt.
Med disse tanker er det ikke meningen at nægte, at der også blandt muslimer findes lattermilde mennesker. Det viser jo ”Tusind og én nats eventyr” tydeligt. Men det er meningen at sige til vore muslimske medborgere: Prøv at komme ud af offermentaliteten! Prøv at lade være med at føle jer krænkede i tide og utide! Prøv at drille de af jeres trosfæller, der hidser sig op over vi danskeres gøren og laden! Prøv at gøre op med det kvindesyn, der præger den moderne, muslimske vækkelse!
Om man skal ledsage disse opfordringer af nogle eventyr fra ”Tusind og én nat” eller af Paulus’ udsagn om Guds nåde, der er ham nok, det er mig sådan set ligegyldigt, det drejer sig om at få muslimerne til at le af sig selv, til at lade deres lattermilde trosfæller få frie tøjler.
Lad mig slutte med at omtale én af Wulff-Morgenthalers tegninger fra Politiken. Den findes på denne adresse: http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2010/01/10 . Den tilsigter at give en forklaring på, hvorfor røde burkaer ville være en skidt idé. Og man ser en mand stå og prøve at stoppe et brev ind i øjenspalten på en burkaklædt kvinde (der er nu tale om en niqab, men lad det være), mens han siger: ”Fuck, den er fyldt, det brev skal frem i morgen”. Måske man kan sige, at den ikke er særlig sjov. Men man kan ikke sige, at den er ondskabsfuld. For den er typisk for Wulff-Morgenthaler. De excellerer i den slags barokke indfald.
Måtte muslimske stand-up-komikere få fremgang!
Venlig hilsen
Ricardt
Ja, gid også vi kan lære at sige:” Guds nåde er mig nok.” Heri er hele kristendommens frimodighed og glæde. Men i pietistiske kredse talte man tidligere advarende om at synde på nåden, og så er hele frimodigheden væk i et nu. For så er det igen mig selv og min fromhed, jeg skal fortrøste mig til. Sortsynet og tristheden sænker sig over sjælen, som altid må ransage sig selv og vurdere, om det man tænker, gør og siger nu også er godt nok. “Nu har jeg vil ikke syndet på forventet efterbevilling?” Nu har jeg vel ikke ændre syndernes forladelse til syndernes tilladelse? – der er nok, der kan dræbe sjælens frimodighed og glæde.
Pingback: Et omvendt æresdrab « Ricardt Riis
Pingback: Sex forskelle mellem kristendom og islam « Ricardt Riis
Pingback: Den kærlighed, den kærlighed! | ricardtriis
Pingback: Elitens svigt | ricardtriis