Jeg véd ikke rigtig, hvad jeg skal tro. Jeg slår tilfældigt op på ét af eventyrerne i 1001 nats eventyr, og det er da et ganske spændende eventyr (se her), bestemt, men om det gør nar af den muslimske lovtrældom eller det tager den for gode varer, det kan jeg ikke blive klar over.
Hør selv!
Det begynder med, at den kendte kalif, Harun al-Rashid, holder drikkegilde med distanceblænderen Ja’afar. En muslim må ikke nyde alkohol, men det tager eventyrfortællersken ikke så tungt på. De har nok fået lidt for meget at drikke, for det ender med, at de ud på natten kommer op at skændes om en meget smuk slavepige, som Ja’afar ejer, men som al-Rashid gerne vil have fingre i. Dog vil Ja’afar hverken sælge hende eller forære hende til kaliffen. Og pludselig opdager de, at de begge har aflagt ed om sagen: kaliffen på, at han skal enten sælge hende eller forære hende, Ja’afar på, at han hverken vil sælge hende eller forære hende til kaliffen.
For at komme ud af denne gensidige knibe sender al-Rashid bud efter den lovkyndige Abu-Yusuf. Midt om natten! Ja, hvad gør man ikke, når man er kommet i knibe. Og Abu-Yusuf er klar over, at der er noget alvorligt på færde, når kaliffen sender bud efter ham midt om natten, så han befaler sin tjener at give rideæslet en mulepose med. Den mulepose kommer senere til at spille en vis rolle, en rolle, som måske beviser, at der i den grad tages gas på den lovkyndige og alle hans prokuratorkneb.
Nå, Abu-Yusuf ankommer og hører om de modstridende eder. ”Ikke andet”, siger han, ”det problem er let løst. Du, Ja’afar, skal bare sælge halvdelen af pigen til kaliffen og forære ham den anden halvdel, så bryder du ikke din ed. Og det gør du heller ikke, o de troendes hersker, hvis du modtager den ene halvdel som foræring, den anden som køb”.
Det bliver de to svirebrødre glade for. Nu kan de holde deres eder. Men om fortællersken vil have de gode muslimer til at se, at de behandler deres kvinder som en handelsvare, når de sådan deler dem op i halve dele, det må foreløbig stå hen i det uvisse. Så er vi færdige med fortællingen den to hundrede og seksoghalvfemsindstyvende nat. Og så kommer fortællingen den to hundrede og syvoghalvemsindstyvende nat.
Nu opstår der nemlig et nyt problem for al-Rashid. Efter loven skal han vente halvanden måned, inden han må gå i seng med den vidunderlige slavepige. Det er hendes renselsesperiode. Og han kan ikke vente, han brænder af længsel efter den skønne. ”Hvad gør vi ved det?” spørger han Abu Yusuf.
”Det skal vi nok finde ud af”, svarer den lovkyndige. ”Bring mig én af dine mandlige slaver, som aldrig har været fri!” Det gjorde man, og Abu-Yusuf siger så: ”Giv mig lov til at gifte hende med ham! Og lad ham så skilles fra hende, før han har fuldbyrdet ægteskabet! Så vil det være lovmedholdeligt for dig at ligge med hende uden at afvente hendes renselsesperiode”.
Jeg er ikke inde i de juridiske spidsfindigheder i muslimsk ægteskabslov. Men det lyder da genialt. Faktisk tror jeg ikke, at nogen af vore djøffer kunne finde på noget tilsvarende. Skønt, de er nu også ganske opfindsomme, når det gælder om at balancere på lovens kant.
Al-Rashid syntes også det var genialt, så han sætter det øjeblikkelig i værk. Han lader slaven hente, han giver sit minde til, at de kan giftes, og bagefter siger så Abu-Yusuf til slaven: ”Skil dig fra hende, så skal du få hundrede dinarer!” Men det ville slaven ikke. Og nu stiger jo spændingen, kan man nok forstå. Det samme gør de tilbud, Abu-Yusuf giver slaven. Da han er nået op på tusind dinarer, spørger slaven: ”Er det mig eller dig eller de troendes behersker, der har ret til at skille sig fra hende?” ”Det er dig”, svarer Abu Yusuf. ”Det vil jeg aldrig gøre, ved Allah”, siger så slaven.
Og nu bliver al-Rashid for alvor hed om ørerne. Her står han med al sin elskovslængsel og kan ikke få afløb for den. ”Hvad gør vi?” spørger han ængstelig. ”Det er let nok”, siger Abu-Yusuf, ”du skal blot forære slaven til slavinden, så han bliver hendes ejendom”. ”Det gør jeg med det samme”, siger al-Rashid. ”Sig, at du modtager gaven”, siger så Abu Yusuf til pigen. Det gør hun, og så siger han: ”Hermed erklærer jeg, at de to skal skilles fra seng og bord, for han er blevet hendes ejendom, og så er ægteskabet annulleret”.
Og så er jo spændingen udløst, alt kan ånde fred og gammen. Og al-Rashid henter skåle med guldmønter, hælder dem ud foran Abu-Yusuf og siger: ”En sådan qadi vil jeg have i min regering. Har du noget at have pengene i?”
Og se, så kommer den føromtalte mulepose ind i historien. Den bliver hentet og må fungere som pengetransportør tilbage til Abu Yusufs hjem. Den næste morgen siger han til sine venner: ”Der er ingen lettere eller kortere vej til denne verdens og den næste verdens goder end den religiøse lærdoms vej; for se, alt dette har jeg fået bare ved at svare på to eller tre spørgsmål”.
Men muleposen, afslører den ikke det underfundige ved historien? Fortæller den ikke, at fortællersken tager gas på alle disse enevældige herskere, der absolut skal have ført deres vilje igennem, ligesom hun afslører hykleriet hos alle disse lovkyndige, der er parat til at bøje loven, som herskeren befaler? Guldmønter i et æsels mulepose! Kan vi tage den historie alvorligt? Er det ikke sådan, at når fortællingen slutter med en opfordring til læseren om at tage denne gode historie til sig, den indeholder jo en række smukke træk: Ja’afars imødekommenhed overfor al-Rashid, kaliffens visdom og Abu Yusufs store lærdom, så vil læseren tænke: ‘Jamen, Ja’afar var da ikke særlig imødekommende overfor kaliffen’? Og har han først tænkt det, vil han så ikke også måtte indrømme, at kaliffens visdom ikke er værd at efterligne, der er jo snarere tale om elskovssyge, og at Abu Yusufs lærdom ikke er noget at tragte efter, der er kun tale om en skrupelløs prokurator, der formår at dreje lovgiver en knap.
Og så tør man næsten ikke tænke længere. For lovgiveren er jo Gud selv, Allah i højstegen person. Man kan da virkelig ikke så meget som nærme sig den tanke, at den store kalif, de troendes hersker, og hans juridiske rådgiver, imamen, skulle være de største blasfemikere, man kan forestille sig!
Nej, nej, det hele er nok bare ganske ligefremt, en almindelig spændingshistorie, hvor det spændende ligger i, om loven kan bøjes, så elskovsdriften tilfredsstilles. Ganske vist er det en kvinde, der fortæller historien, og ganske vist er kvindelist uden ende, men så listig kan vel selv en kvinde ikke være.
Vel?
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Angela Merkel
- asylret
- Breivik
- bådflygtninge
- Deadline
- Den fremmede Luther
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erasmus
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Henrik Dahl
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jakob Skovgaard-Petersen
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kierkegaard
- Klimarealisme
- Konrad Ott
- Krasnik
- Kristeligt Dagblad
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta