Tøger Seidenfaden siger i Politiken den 26-2 10: ”Vi udtrykker forståelse for, at millioner af muslimer vitterligt har følt sig krænket af en påstand om, at deres profet skulle være en terrorist, og at islam skulle være en terroristisk religion. Det kan man godt forstå er en meget grov påstand for en almindelig muslim.”
Dertil er at sige, at man ikke kan lave om på historien. Sket er sket, også selv om det skete for mange hundrede år siden. Og jo før diverse muslimer, moderate såvelsom rabiate, får taget sig sammen til at se på historien, som den er og foreligger, des bedre. Men med Politikens undskyldning for at have gjort opmærksom på denne historiske kendsgerning har det lange udsigter med en sådan erkendelse blandt muslimer.
Det er sandt, at Muhammed ikke var nogen selvmordsbombemand. Historien ville have været forskånet for mange terrorhandlinger, hvis han havde været det. Men det lå ikke til ham at ofre sit eget liv for noget som helst. Den terror, han udøvede, lå i, at han brugte vold og trusler om vold for at få gennemført det, han ville.
Der findes talrige eksempler på, at Muhammed øvede terror i den første levnedsbeskrivelse, der er skrevet over Muhammed, Ibn Ishaqs sira. Ét af dem lyder i den engelske oversættelse, jeg holder mig til:
”Kinana, the husband of Safiya, had been guardian of the tribe’s treasures, and he was brought before the apostle, who asked where they were hidden. But Kinana refused to disclose the place. Then a Jew came who said, ‘I have seen Kinana walk around a certain ruin every morning.’ The apostle asked Kinana, ‘Art thou prepared to die if we find thou knewest where the treasure was?’ And he replied, ‘Yes.’ So the apostle ordered the ruin to be dug up, and some of the treasure was found. After that Kinana was asked again about the remainder, but he still refused to tell. The apostle of Allah handed him over to al’Zubayr, saying, ‘Torture him until he tells what he knows’, and al’Zubayr kindled a fire on his chest so that he almost expired; then the apostle gave him to Muhammad b. Maslama, who struck off his head”.
Der kan siges mange positive ting om islam. Jeg har meddelt mine forundrede læsere en del af dem i tidens løb. Men der er altså også temmelig mange negative ting at sige om både islam og Muhammed selv. Det er der ingen grund til at skjule. I hvert fald ikke, så længe vi lever i et frit land, hvor vi ikke blot personligt kan sige, hvad vi mener, men hvor vi også gennem en fri debat kan finde ud af, hvilke mærkelige hændelser der gemmes til os i historiens skød.
Denne terrorhandling fra Muhammeds side er én af dem.
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Andreas Kamm
- Angela Merkel
- asylret
- bådflygtninge
- Den fremmede Luther
- den korte avis
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kathrine Lilleør
- Kierkegaard
- Konrad Ott
- Krasnik
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Luther
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikael Rothstein
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Naveed Baig
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Kierkegaard
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta
Historien du beretter fra muslimsk kilde er så vidt jeg kan se en videre digtning over beretningen fra Apostlenes gerninger (5,1-12) Den er forgrovet og blevet mere sadistisk, men det er i grunden den samme fortælling. Muhammed har den sikkert fra sit møde med kristne købmænd. Muhammad ben Maslama er ikke profeten Muhammed, som modtog Koranen efter islamisk tro, men en omdigtning af navnet Peter. Såh mon dog denne beretning kan bruges som bevis på at profeten Muhammed var terrorist?
@ Claes!
Du må undskylde, at jeg ikke har citeret nok fra Ibn Ishaq. Den stamme, der er tale om i begyndelsen, er en jødisk stamme, som Muhammed har besejret og sluttet fred med på betingelse af, at de måtte beholde livet. Muhammed vil imidlertid have fingre i stammens penge. Og det er derfor, han befaler, at man skal torturere stammens skatmester, Kinana. Som skildret med det resultat, at han dør uden at have røbet, hvor den anden halvdel af skatten befandt sig.
I Apostlenes Gerninger 5,1-11 er der tale om to mennesker, der frivilligt var blevet medlem af menigheden, men havde svigtet dens tillid ved at stikke penge til side til sig selv, altså noget helt andet.
Hos Ibn Ishaq står der ikke noget om, at Muhammed b. Maslama er identisk med profeten Muhammed. Profeten står omtalt lige i det foregående som ‘apostelen’ eller ‘Allahs apostel’. Og at hans navn skulle være en omdigtning af Peters navn, har jeg aldrig hørt før. Men da der så at sige ingen lighed er mellem de to beretninger, finder jeg det usandsynligt.
Det er pænt af dig at ville tage muslimerne i forsvar. Og man kunne også godt sige, at Ibn Ishaqs værk er det rene opspind. Det er præget af en vældig begejstring og beundring for Muhammeds magt, mere end af en beundring af hans moralske habitus. Og da det er skrevet over hundrede år efter Muhammeds død, er det måske ikke særlig troværdigt som historisk kilde. Men hvad så med de mange koranord, der er lige så brutale?
Tak for din udvidede forklaring. Jeg tor du har helt ret og at det blot er navnet Safira, der har ledt mig til at se lighed imellem de to fortællinger. Jo, jeg finder også at Koranen er en hård bog, ikke midst er helvedes forestillingerne voldsomme, og giver billedet af en sadistisk guddom.