Den katolske kirke har et pædofili-problem. Men betyder det, at folkekirken har et pædofili-problem? På ingen måde. Så når nogen nu begynder at ville kræve forholdsregler mod pædofile medarbejdere i folkekirken, så er det ren signalpolitik. For det første er der ikke nogen aktuel anledning, der kan nødvendiggøre et sådant krav, for det andet er det en overflødig og tom gestus, al den stund der allerede nu gives rimelig sikkerhed for, at pædofili-skandaler ikke vil forekomme i folkekirkeligt regi.
Men man sender naturligvis det signal til katolikkerne, at man vil stille sig solidarisk med dem. Og det signal er helt forkert. Vi skal fra folkekirkens side minsandten ikke stille os solidarisk med katolikkerne i deres fejltagelser. Gør vi det, er det en bjørnetjeneste, vi yder dem. (En bjørnetjeneste i gammeldags forstand: vi skader dem under dække af at ville hjælpe dem).
For er der noget, katolikkerne skulle finde ud af i kraft af de mange skandaler, er det da, at deres cølibatskrav til præsterne er forkert. Godt nok bestræber de sig af al magt på at forhindre, at nogen forbinder cølibatskravet med de mange pædofili-skandaler, de henviser til kloge psykologer, der ikke ser nogen sammenhæng, de priser cølibatet i høje toner, de kræver undskyldning af folk (fx af Jan Lindhardt), som hævder, at cølibatskravet giver en forkrampet holdning til den menneskelige seksualitet, osv. Men deres anstrengelser er forgæves. For den tese, de vil forsvare, er forkert.
Åh jo, jeg har da læst, at der er nogen af dem, der mener, at Gud hjælper de cølibatære præster ved at vende deres kønsdrift andet steds hen: hen mod større spiritualitet, hen mod større hengivenhed i gudsforholdet. Men jeg tror ikke på det. Sådanne udsagn er af samme art som ordsproget ”Gud mildner luften for de klippede får”. Vi véd alle, at det hører med til menneskenes opgaver at sørge for, at de klippede får ikke fryser ihjel. Gud lader vejret gå sin gang ganske uafhængigt af klippede eller ikke-klippede får. Og han lader altså også kønsdriften spille dens spil med os mennesker ganske uafhængigt af de cølibatsløfter, vi måtte have aflagt. Det er menneskenes opgave at sørge for passende afløb for kønsdriften.
Så får vi andre ikke-cølibatære mennesker at vide, at dette med cølibatet, det er noget, som vi slet ikke kender noget til, og noget, som vi slet ikke kan forestille os. Nå! Hvad så med de mennesker, der af den ene eller anden grund er tvunget til at leve som ugifte, i det mindste et stykke tid? Kender de ikke til cølibatet, monstro? Den omvendte sætning har gyldighed: at de cølibatære ikke kender noget til ægteskabets herligheder og vanskeligheder. For de cølibatære tænkes jo at have levet i cølibat hele deres liv. Så udtaler de sig om det ægteskabelige samlivs herligheder og vanskeligheder, så er det, som når den blinde taler om farverne: man kan med rette spørge: Hvad kender du til det? Men at vi andre ikke skulle kende cølibatet og de vanskeligheder, det kan afstedkomme, det er dog noget vrøvl.
Og så er der det med psykologerne! De svarer, som de bliver spurgt. Og det kan da være sandt nok, at betragter man pædofili som en medfødt tilbøjelighed, så forekommer den formentlig med samme procentsats blandt katolske præster som blandt befolkningen i almindelighed. Men problemet her er jo de pædofile handlinger, ikke de medfødte tilbøjeligheder. Og her synes det at være sådan, at lukker man af for seksualdriftens frie løb det ene sted, så popper den op et andet sted, hvor den kan få lejlighed til det. Den har gennem hele kirkens historie poppet op i form af, at en ret stor del af kleresiet har haft sig en hemmelig elskerinde. Sådan gør den undertrykte kønsdrift sig også gældende i vore dage. Men nuomstunder dukker kønsdriften tillige op i en række pædofile gerninger, som de pågældende ikke ville have foretaget, om de havde været gift på normal vis.
Ja, hvordan kan jeg nu vide det?
Poul Høi har på Berlingske Tidendes hjemmeside en blog, på hvilken han fornylig har undersøgt nogle tal fra USA. En bredt anlagt undersøgelse når til det resultat, at 5,9% af samtlige katolske præster har været involveret i en sædelighedssag, et tal, som alle dog regner med er for lavt. Fra tre forskellige stater har man nogle lidt større tal, og det får Poul Høi til at konkludere, at cirka hver tiende af de katolske præster har været involveret i en sædelighedssag.
Og Poul Høi advarer mod at affærdige dette som et amerikansk problem. Nej, siger han, det er et katolsk problem. Og der er intet, der tyder på, at tallene for Europa er anderledes.
Vi har altså at gøre med en organisation, hvor cirka hver tiende blandt de ledende personer får afløb for deres kønsdrift ved at misbruge børn og unge. Der findes ingen andre organisationer, om hvilke noget tilsvarende gælder. Hvad stiller vi op med en sådan organisation?
Ja, vi skal i hvert fald ikke fra folkekirkens side stille os solidarisk med den. Vi skal ikke på nogen måde skjule det, der forekommer åbenlyst, at det er det katolske præstecølibatskrav, der afstedkommer så store ulykker. Måske vi endda skulle oprette en række særmenigheder med en ritus, der ligger tæt på den katolske ritus, for at lokke eller overtale menige katolikker til i det mindste midlertidig at forlade den katolske kirke. Noget tyder jo på, at den ikke lader sig drive bort fra kravet om præstecølibat, med mindre den er hårdt trængt økonomisk. Måske end ikke da. Men lade som om det er et problem i alle kirker og ikke et specielt katolsk problem, det går ikke an.
Solidaritet med den katolske kirke på dette område? Aldrig i livet.
-
Nye indlæg
Kategorier
Tags
- Abigail Marsh
- Adam Holm
- Afghanistan
- Ahmed Akkari
- akkari
- Aminah Tønnsen
- Anders Klostergaard
- Andreas Kamm
- Angela Merkel
- asylret
- bådflygtninge
- Den fremmede Luther
- den korte avis
- Donald Trump
- Douglas Murray
- Erdogan
- Eva Selsing
- Flemming Rose
- Frederik Stjernfelt
- Gaza
- Grundtvig
- Grækenland
- Habermas
- Hal Koch
- Hamas
- Hege Storhaug
- Hitler
- Ibn Khaldun
- Inger Støjberg
- Jane Goodall
- Kaj Munk
- Kasper Støvring
- Kathrine Lilleør
- Kierkegaard
- Konrad Ott
- Krasnik
- Køln
- Lars Hedegaard
- Lars Løkke
- Lars Sandbeck
- Luther
- Løgstrup
- Macron
- Marianne Christiansen
- Marie Krarup
- Martin Krasnik
- Martyrerne fra Cordoba
- Massoud Fouroozandeh
- Mette Frederiksen
- Mikael Jalving
- Mikael Rothstein
- Mikkel Andersson
- Mogens Pahuus
- Morten Uhrskov
- Naser Khader
- Naveed Baig
- Pave Frans
- Putin
- Rasmus Paludan
- Robert R. Reilly
- Robert Spencer
- samaritanitis
- Sara Omar
- Søren Kierkegaard
- Søren Pind
- Sørine Gotfredsen
- The Economist
- Thomas Gammeltoft-Hansen
- Thomas Hoffmann
- Tom Holland
- Tom Jensen
- transportøransvar
- tyske flygtninge
- Ukraine
- Yahya Hassan
Arkiver
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
Meta
Så fortæl mig, kloge Åge, hvorfor der ikke er et tilsvarende problem blandt buddhistiske munke?
Det er blevet moderne at bashe RKK, fordi den har tilladt sig at stå fast på klassisk kristen etik i en stadig mere relativistisk tid, og nu har man så fået nogle undskyldninger i form af de her horrible sager.
Men ok. Selvom eksperter siger det, så er det ikke rigtigt, fordi en eller anden tilfældig blogger mener at vide at “det ER da årsagen!”….det kan jeg godt se.
Men ved du hvad?
“Først kom de efter kommunisterne…”
Der er langt mere sand kristendom i RKK (og nej, jeg er ikke romersk-katolik) end i de flade, liberale dele af folkekirken, som bringer skam over betegnelsen “kirke”.
På dets frugt (bl.a. broderkærlighed) skal man kende træet.
Mark Pedersen, stud.theol.
@ Mark Pedersen!
Dette med buddhisterne skal du ikke sige til mig. Sig det til katolikkerne! Måske de kan lære, hvordan man gør.
For øvrigt aflægger de buddhistiske munke ikke løfte om livslangt cølibat. Og der er også nogle steder, hvor almindelige mennesker tager på tidsbegrænset retræte i klostrene. Og endelig ligger den buddhistiske verden jo så langt borte. Hvis katolikkerne har formået at holde deres misbrug skjult gennem så lang tid, fordi de var ‘hellige mænd’, så kan det samme vel tænkes om buddhisterne.
(Buddhisterne har også haft deres ‘Luther’, nemlig den japanske munk Shinran fra 1100-tallet. Han tillod munkene at gifte sig, hvilket de stadigvæk gør indenfor den del af buddhismen, der kaldes Amida-buddhismen).
Du er ikke katolik, men mener alligevel, at der er langt mere sand kristendom i den katolske kirke end i de flade liberale dele af folkekirken. Hvorfor konverterer du så ikke? Men bevares, du kan jo ikke blive præst i den kirke, hvis du vil leve et nogenlunde normalt ægteskabeligt liv.
Jeg behøver ikke pædofili-sagerne som undskyldning for at vende mig imod katolikkerne. Og jeg mener bestemt ikke, at de står fast på ‘klassisk kristen etik’. Tværtimod, de har i mange henseender udviklet en ganske ukristelig lovreligion.
Sandt nok, vi har på mange punkter ikke noget at prale af i folkekirken. Men skal vi sammenlignes med noget, så skal det være med den katolske kirke dèr, hvor den er folkekirke. Og så bliver den praktiske forskel måske ikke så stor endda.
Tak for klar tale. Jeg er helt enig i at den katolske kirke optræder ukristeligt ikke mindst i den måde, hvorledes den har håndteret sagerne om pædofili.
Jeg tror kun der er en forklaring herpå og det er Lord Actons gamle ord:
“Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men.”
Jeg skriver ikke dette som en undskyldning eller forklejnelse af de forfærdelige sager om overgreb indenfor den Katolske Kirke, men for at give hele sagen noget perspektiv. Den mediestorm, der raser omkring de godt 20 sager om seksuelt overgreb i den Katolske Kirke undrer mig. Det er såmænd ikke så meget, at medierne dækker denne skandale om utilgivelig synd, i verdens største kristne kirke, der undrer mig, men snarere den ensidige og meget utilstrækkelige dækning. Selve dækningen virker mere som et frontalt angreb, end et udtryk for at afdække en sag af nyhedsmæssig værdi. Medierne har ukritisk valgt at viderebringe uunderbyggede påstande, f.eks. omkring cølibatets indflydelse og pavens rolle. Dette ses tydeligst i valget at interviewe Kaare Rübner Jørgensen (formand for kritiske katolikker), der på ingen mulig måde objektivt, kan repræsentere et menigt katolsk syn, da han på en lang række af trosspørgsmål sætter sig udenfor kirkens fællesskab. Den måde man har valgt at viderebringe en historie fra The New York Times om, at Pave Benedict skulle have været direkte involveret i sager og skulle have givet ordre om at lægge låg på sagerne, er stærkt kritisabelt. The New York Times har oversat 20 dokumenter fra Vatikanet ved hjælp af google translate og på den baggrund fundet belæg for disse påstande. Nu er disse dokumenter så blevet oversat af en kyndig tolk og de viser med al klar tydelighed, at The New York Times ikke har noget belæg for deres påstande, men har endnu ikke udsendt et dementi. Jeg mener, der mangler saglighed, objektivitet og fornuft i dækningen og visse fakta undlades, enten bevidst eller som udslag af dårlig journalistik. Dækningen giver et billede af, at katolske præster skulle være værre end så mange andre, hvilket er i direkte modstrid med sandheden.
En undersøgelse foretaget af Professor Charol Shakeshaft Ph.D., på vegne af det amerikanske undervisningsministerium viser, at der alene i 1990’erne blev begået 290.000 overgreb af undervisere på offentlige skoler. I perioden 1950 til 2000, blev der begået 11.000 af katolske præster. Det betyder at der i gennemsnit pr. år begås 29.000 overgreb af lærer, der IKKE er underlagt cølibatet og 220 af mænd, der har aflagt løfte om cølibat, men ikke efterlever det. Det viser at der begås 138 gange så mange overgreb af lærere som af præster. Dette i et land med 70 mio. katolikker og 42.000 præster. Det er heller ikke et rent katolsk problem, men et problem der er i alle kirker og institutioner, der har med børn at gøre. Den Episkopale/Anglikanske biskop af Chicago, William Persell, udtalte i sin prædiken Langfredag 2002, at: “Vi ville være naive og uærlige, hvis vi sagde, at dette udelukkende var et Romersk Katolsk problem og intet har at gøre med os, fordi vi har gifte og kvindelige præster i vore kirker. Synd og mishandling kender hverken til kirkelige eller andre grænser.” Den amerikanske hjemmeside for alle de reformerede kirker http://www.reformation.com oplyser, at 838 protestantiske præster har begået overgreb på børn. Heraf er 38 lutheranere.
Cølibatet er ikke en årsag til problemet, men hvis det blev efterlevet ville det være en del af løsningen. Et overgreb er et for meget og der skal gøres alt i verden for at modvirke, at børn bliver misbrugt af syge og syndige individer. Det er dog en løgn, hvis man tror, at cølibatet er årsagen og den Katolske kirke er et unikt pædofilt fællesskab.
“Du er ikke katolik, men mener alligevel, at der er langt mere sand kristendom i den katolske kirke end i de flade liberale dele af folkekirken. Hvorfor konverterer du så ikke?”
Jeg bliver lidt i tvivl om hvorvidt du kan læse….
Jeg skrev “de flade, liberale dele af folkekirken”, ikke “folkekirken”, fordi der indenfor folkekirkeorganisationen findes kristne kirker som står fast på Sola Scriptura, og som nægter at gifte sig med tidsånden og lave teologi ud fra folkestemningen.
Grunden til at jeg ikke konverterer, er at jeg ikke mener at RKKs påstand om at være den Kirke Jesus stiftede, er holdbar, ligeså med dens påstand om biskoppen af Roms primat, samt at den grundlæggende retfærdiggørelseslære i RKK ikke er bibelsk.
Du har stadig ikke forklaret hvorfor buddhismen ikke har et pædofili-problem, udover at påpege at indenfor en enkelt sekt er der ikke cølibatskrav.
At du mener at klassisk kristen etik er “ukristelig lovreligion” siger mere om din teologi end om klassisk kristen etik.
Respekten for det uskyldige liv, for ægteskabets hellighed (som der desværre også i RKK er gået for meget på kompromis med, men hvor det dog stadig står bedre til end i folkekirken som helhed), blandt andet, er klassiske kristne dyder som RKK dog principielt har stået fast på, selvom praksis har svigtet af og til.
Jeg fastholder: Der er langt mere sand kristendom i RKK end i de flade, liberale dele af folkekirken. Thi RKK-ortodoksien mener sig, i hvert fald delvis, forpligtet på Guds Ord, hvorimod sidstnævnte ikke føler sig forpligtet på andet end viljen hos vulgus indoctum, og i folketinget.
Martyrerne ville rotere i deres grave hvis de vidste hvad der bliver sagt og skrevet fra disse falske brødre i “kristen næstekærligheds” navn.
Hic sto, sic credo.
@ Per!
Den artikel af Poul Høi, jeg henviste til i mit oplæg, citerer chefredaktøren for Berlingske Tidende, Lisbeth Knudsen, for at have skrevet: ”Mediernes kritiske historier er ikke udtryk for hetz. Skal man beskylde medierne for noget, så er det i årevis at have pakket den katolske kirke ind i al for respektfuld hensyntagen til religiøse følelser og kirkelig autoritet.”
Det vil jeg give hende ret i. Du mener omvendt: ”Medierne har ukritisk valgt at viderebringe uunderbyggede påstande, f.eks. omkring cølibatets indflydelse og pavens rolle”, og det prøver du at argumentere for. Du søger et statistisk argument, ligesom jeg gør det ved at citere Poul Høi. Han mener, at cirka hver tiende katolsk præst i USA har været involveret i en sædelighedsaffære. Du viser, at der begås 138 gange så mange overgreb af lærere som af katolske præster. Muligvis, men hvad står det i forhold til? Og er det relevant at sammenligne lærere og præster? Jeg vil stadig hævde, at det er mere relevant at sammenligne katolske præster med protestantiske ditto. Og hvad angår pædofili synes de katolske præster at være stærkt overrepræsenterede.
Skyldes det så cølibatskravet?
Tja, det vil jeg tro, for det forekommer mig sandsynligt. Men dermed ikke sagt, som du synes at skyde mig i skoene, at jeg mener, at den katolske kirke er et ”unikt pædofilt fællesskab”.
@ Mark Pedersen!
Du skriver: ”Grunden til at jeg ikke konverterer, er at jeg ikke mener at RKKs påstand om at være den Kirke Jesus stiftede, er holdbar, ligeså med dens påstand om biskoppen af Roms primat, samt at den grundlæggende retfærdiggørelseslære i RKK ikke er bibelsk.”
Det er dog en ikke ringe anklage at rette mod den romersk-katolske kirke. Og hvis du specielt lægger vægt på dette med retfærdiggørelseslæren, så burde det kunne få dig til at føje cølibatskravet til præsterne med ind under de ting, du tager afstand fra ved den katolske kirke. Luther hævdede i sit store indflydelsesrige skrift ”Om munkeløfterne”, at man ikke ved et løfte om cølibat kunne binde noget, som Gud havde villet skulle være frit, nemlig, om man skulle gifte sig eller ej.
Retfærdiggørelseslæren skulle også – hvis du da har forstået den korrekt – få dig til at gøre dig klart, at der er et større krav, der ligger bag alt, hvad man kan kalde kristen etik. Jeg vil her formulere det som et krav om menneskelighed, dvs et krav om, at man forstår og indretter sig efter, at loven aldrig kan omfatte alt i menneskelivet, og at man, hvis man partout vil have den til at gælde alle situationer, meget let risikerer at ødelægge menneskeliv i stedet for, som det var lovens egentlige intention, at opretholde det.
Jeg har prøvet at vise hulheden i den katolske lovfromhed i forhold til den sag, der var fremme for et års tid siden, sagen om den niårige pige, der skulle have tvillinger efter en voldtægt; lægen, der foretog en abort på pigen, og moderen, der bad om det, blev ekskommunikeret, manden, der voldtog, blev det ikke. Se mit blogindlæg ‘Umenneskelig fromhed’: http://riis.eftertanke.dk/2009/03/16/umenneskelig-fromhed/
Og også, hvad angår synet på ægteskabet som noget livsvarigt, kan man meget let i sin store fromhed komme til at være umenneskelig. Det var lykkedes for den katolske kirke at fastholde det borgerlige Italien på et forbud mod skilsmisse gennem altfor lang tid. Hvad kom der ud af det? Der skabtes en masse ensomme og forladte hustruer, der skabtes en masse hemmelige elskerinder, der efterhånden gik over til at være hustruer, lige med undtagelse af, at de manglede det borgerlige stempel. Hvorfor endte det sådan? Fordi den katolske kirke ikke forstod retfærdiggørelseslæren. Den troede fejlagtigt, at gode gerninger gør et menneske godt, hvor det ifølge Luther forholder sig omvendt: gode mennesker gør gode gerninger. Den katolske kirke regnede med, at gode gerninger lod sig frempresse, hvor den skulle have nøjedes med at forkynde og formane.
Det er måske rigtigt at sige, at det var Luther, der blev kirkefader til den flade, liberale folkekirke og gik imod klassisk kristen etik. For han tillod sig i 1520 at mene, at en hustru, der var gift med en impotent mand, skulle søge mandens samtykke til at få samleje med en anden mand, for at hun kunne få børn; ville han ikke give det, skulle hun have lov til at gifte sig med en anden og flygte til et fremmed land (se http://www.martinluther.dk/capt03.html#91). Men jeg vil nu se sådan på det, at med ham begyndte der at komme menneskelighed ind i lovgivningen. Og jeg kan da godt være lidt stolt over at have ham til kirkefader.
Du bliver ved med dine buddhistmunke. Men er det relevant at sammenligne dem med de katolske præster? De fleste munke i middelalderen levede indelukket i klostre og havde derfor ikke mulighed for at omgås hverken kvinder eller børn. Med tiggermunkene og med præsterne stillede det sig anderledes. Det var man godt klar over dengang. Skulle vi så ikke være klar over, at der er forskel på, om man selv lukker sig inde i et kloster, som mange buddhistmunke gør, eller om man indtager en stilling, hvor man skal omgås mange mennesker af forskellig alder og køn hver dag?