Tyrkisk politi i Tyskland?

Du læste rigtigt. Der er virkelig kommet forslag om at lade politifolk fra Tyrkiet patruljere i Tyskland. Oven i købet stammer forslaget fra formanden for politiets fagforbund i Nordrhein-Westfalen. Se artiklen fra ”Die Welt” her. Når han stiller et sådant ret usædvanlig forslag, skyldes det, at det normale tyske politi har vanskeligt ved at opretholde ro og orden i de kvarterer i de tyske storbyer, der er befolket med indvandrere fra Tyrkiet, et problem, vi jo også kender herhjemmefra.

Jeg kan godt lide realismen bag forslaget. Og inden jeg skyder det ned, er der grund til at opholde sig lidt ved den virkelighed, der ligger bag, og den frygtløse erkendelse af denne virkelighed, der fremkalder det.

Det danske samfund har, ligesom i de øvrige vesteuropæiske samfund, bevæget sig fra at være et homogent samfund til at være et samfund bestående af mange etniciteter. Det er en udvikling, man kan beklage, men det er ikke en udvikling, der kan gøres om. Det er også en udvikling, som de ledende i landet har ladet ske med bind for øjnene. Man anede ikke, hvad man indlod sig på. Man havde de bedste hensigter, men virkeligheden, den filur, viste sig at være anderledes, end man troede.

Én af de ting, som det tidligere ikke var nødvendigt at tænke over, var den måde, politiet fungérede på. Det fungérede bare. Var der sket en forbrydelse, læste befolkningen om det i bladene, og når politiet opfordrede folk, der havde set eller hørt noget på visse nærmere angivne tidspunkter, til at melde sig, så meldte folk sig. Selvfølgelig, hvad ellers? Så selvfølgeligt var det, at man næsten glemte den kendsgerning, at politiet ikke kan opklare forbrydelser, uden at folk hjælper til. Politiet er fuldstændig afhængig af de henvendelser, de får fra befolkningen. Selv kan de tage fingeraftryk, foretage andre tekniske undersøgelser, og naturligvis, det er vigtigt at understrege, at det er politiet og ikke en eller anden enkeltstående privatdetektiv, der opklarer forbrydelser. Blot man husker at få det modsatte understreget også: politiet samler trådene, men for at kunne samle trådene skal man have nogle tråde at kunne samle. Og disse tråde giver befolkningen politiet ved at fortælle, hvad de har set. Elementært, dr. Watson!

Jo, elementært er det, men så er det jo også elementært, at dette forudsætter en vis tillid hos befolkningen til politiet. Og det er det, vi overhovedet ikke har tænkt på. Det var så selvfølgeligt med den tillid, at vi slet ikke kunne forestille os, at der kunne være mennesker, der ikke havde tillid til politiet. Men hvad vi ikke kunne forestille os, det er nu blevet virkelighed. Vi har fået en række indvandrergrupper, som ikke har den samme selvfølgelige tillid til politiet, som vi indfødte danskere har. Det er en konsekvens af den indvandring, der har fundet sted, men en konsekvens, som ingen på forhånd fortalte os, ville komme; vi kan først forstå, at sådan måtte det naturligvis gå, når det er sket. Ja, mange vil jo slet ikke anerkende, at det forholder sig sådan, de forestiller sig alle mulige andre årsager til den manglende tillid overfor politiet fra indvandrergruppernes side end deres anderledes etnicitet. Og ikke mindst forestiller de sig, at det er politiets skyld; det er det sædvanlige: vi danskere får altid at vide, at vi skal søge skylden for alle fortrædeligheder hos os selv. Men jeg er bange for, at vi har måttet gribe i egen barm så tit, at det flotte macho-bryst, vi før kunne opvise, er forsvundet: vi har ikke længer hår på brystet.

Men det er de altså åbenbart ved at få i Tyskland. De er ved at erkende problemets omfang og problemets årsag: at det findes i alle indvandrerghettoer, og at det skyldes, at de unge derfra ikke har respekt for politiet, og ikke har respekt for politiet, fordi de ikke stoler på politiet.

Og det er da egentlig glædeligt, at dette, at man nu ser problemets omfang og beslutter at gøre noget ved det, ikke betyder, at man vil optræde som nogen med hår på brystet: med hårdhed og flere magtbeføjelser til politiet. Det er jo ellers noget, der sker altfor tit: at den, der ikke mødes med respekt, griber til magtanvendelse: så skal han nok kunne sætte sig i respekt, mener han. Og det er også en ‘tankemekanisme’, vi kender herhjemmefra: bøller skal lære at opføre sig ordentligt, og har de ikke lært det hjemmefra, så må de jo lære det på den hårde måde: ved politiets magtfulde indgriben. Hvad man glemmer i denne tankegang, er, at politiet jo ikke kan gribe effektivt ind, hvis ikke deres indgriben er retfærdig, og deres indgriben kan ikke blive retfærdig, hvis de ikke får oplysninger, de kan stole på, og sådanne oplysninger får de ikke, når der ikke hersker tillid mellem befolkningen og politiet.

At forslaget begynder med at ville skabe tillid mellem den tyrkiske majoritet i visse kvarterer i de tyske storbyer og politiet, det er for mig at se det positive ved tanken. Det negative er, at det trods alt ikke er så let at gennemføre. Man skal hente en række politifolk til Tyskland fra Tyrkiet, siger man, så de kan komme på patrulje sammen med tyske politifolk og gøre det nemmere for tyskere med tyrkisk afstamning at komme til at stole på politiet. Jo, tak, men så skal disse tyrkiske politifolk kunne tale tysk. For det nytter jo ikke meget, hvis de to betjente, en tysk og en tyrkisk, der er på patrulje sammen, ikke koordinerer deres anstrengelser. Og kender man de tyrkiske betjentes uddannelse? Står den mål med de tyske betjentes? Véd man, hvordan de tyrkiske betjente optræder overfor borgerne? Der har for ikke så mange år siden været vedholdende rygter om, at arrestanter nærmest rutinemæssigt blev udsat for tortur på tyrkiske politistationer. Hvis de tyrkiske betjente er opdraget i en sådan kultur, er de vist ikke de rette til at skabe tillid til politiet hos borgerne.

Dog, foreløbig er det ikke den slags praktiske vanskeligheder, man har hefter sig ved i den tyske debat. Det er langt mere de principielle overvejelser, der har præget debatten. Hvorfor ikke sørge for at få ansat langt flere indvandrere indenfor politiet? spørger således Deniz Güne, der er formand for de tyrkiske menigheder i Nordrhein-Westfalen. Og det kan han jo da have ret i.

Andre kalder forslaget ‘virkelig absurd’. Dog ikke uden først at have indrømmet, at der er problemer i visse storbykvarterer i Tyskland. Og bare det, at man er kommet så langt, er positivt. Som bemærket i et tidligere blogindlæg har der været uroligheder i den franske by Grenoble. Og disse uroligheder var etniske uroligheder. Men, naturligvis, må man sørgelig nok sige, har der været røster i Frankrig, der benægter enhver tale om etnicitet. Næ, siger man, der er udelukkende tale om sociale uroligheder. Man vil ikke opgive sine idealer om multikulturalismens velsignelser.

Modsat sådanne tendenser er man altså med et sådant forslag i Tyskland i stand til at kalde en spade en spade: dvs i stand til at erkende problemets art. Og så er vi da, på trods af, at forslaget er absurd, på vej mod bedre tider.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Indvandringspolitik. Bogmærk permalinket.

5 svar til Tyrkisk politi i Tyskland?

  1. Det næste bliver vel at minoriteter skal have egen hær og hjemmeværn, eget skattevæsen, egne sygehuse osv. Nøjagtigt som når det muslimske Kosovo nu har fået selvstændighed fra det kristne Serbien. Serberne troede i mange år ikke at den begrænsede Albanske befolkning i Kosovo ville blive et problem. Men den albansk/muslimske befolkningen voksede og Serberne blev klogere. Det vil vi også blive – medminde vi skulle lære af Serbernes fejltagelser.

  2. Morten - - - siger:

    Undskyld. Jeg har et synspunkt på denne sag, men ikke god til at gøre rede for det. Her kommer det med forbehold for fejl og mangler:

    Det drejer sig ikke om mistillid til politiet, men om at fornedre danske autoriteter. For det går også ud over brandmænd. Det handler om helt elementær psykologi.

    Mens det – især før 24-årsreglen – var indiskutabelt, at unge muslimske piger skulle til “hjemlandet” og giftes, så har det aldrig været lige så indlysende for drengenes vedkommende. Og i hvertfald behøver de ikke at være “ærbare”.

    I praksis betyder det, at de – udover at skulle forsvare deres søstres “ære” overfor danske mænd, selv skal ud og henholdsvis konkurrere med de danske mænd samt erobre deres søstre. Det er klart, at mennesker med sådan en dagsorden, er opfyldt af dårlig samvittighed. Og for at undgå den ubærlige selvbeskrivelse “dumt svin” skaber de myter om “danske ludere”, “vantro”, “muslimer”, o. s. v. Det er derfor, de er så aggressive, når de i flok går ud på diskotekerne for at score nogle “danske duller”.

    Det er lige så enkelt og universelt, som når cykeltyven absolut skal smadre den cykel, han har “lånt”, i stedet for blot at stille den fra sig.

    Med den forståelse i baggagen, forstår man også, hvorfor daske korps “med nosser” i overført betydning skal “kastreres”.

    Derfor kan en løsning selvfølgelig være at hente politi-legionærer udefra, for så omgår man problematikken.

    Fremgangsmåden svarer til en, en mand hjemme i vores gård på Vesterbro brugte: Når de arabiske drenge sad oppe på muren og generede folk, så gik han da bare hen i den nærliggende arabiske klub og hentede “en voksen” ! “For de er jo hamrende ligeglade med, hvad jeg siger”, så var det ikke en smart løsning, han dér havde fundet, ville han gerne vide. De-e-et kunne diskuteres, mente jeg. Og så indrømmede han, at han godt forstod, hvad jeg mente.

    – – –

  3. Morten - - - siger:

    “god TID til at gøre rede” o. s. v., skulle der stå 🙂

    – – –

  4. Ricardt Riis siger:

    @ Torben Rasmussen!
    Jeg tror ikke, at parallellen med Serbien og Kosovo holder. I hvert fald går kosovo-albanernes tilstedeværelse i Kosovo meget langt tilbage i tiden. Og man skal ikke glemme, at disse områder har været genstand for det osmanniske riges imperialisme og for en række forskellige modangreb gennem tiderne. Hvad denne imperialisme har efterladt, er en række folkeslag spredt ind og ud mellem hinanden, så det er næsten umuligt i dag at trække grænser, tilgodeser alle folk.

    @ Morten!
    Jeg beklager dybt, at du har ret. Jeg kan se problemet med de magtsyge muslimske unge drenge, men har ikke nogen løsning. Og det er jo, det indrømmer jeg, temmelig nedslående at måtte lade selve det, at der i Tyskland er nogen, der erkender problemet, være noget positivt. Det ville være betydelig rarere, om nogen havde fundet en løsning på det.

    Dog må jeg også sige, at vi måske skal have lidt større tiltro til vor egen kultur. Det er jo egentlig ret overraskende, hvis det er sandt, som visse undersøgelser tyder på, at de muslimske kvinder nu får lige så få børn som de etnisk danske kvinder. Det er kulturpåvirkning, der vil noget. Og den er altså gået FRA den danske kultur til den muslimske. Vil noget tilsvarende kunne ske med de muslimske drenge? Hm, det har vist lange udsigter.

    Uriasposten.net refererer fra en lang, skræmmende artikel i søndagens Jyllandsposten om forfølgelsen af jøder på Nørrebro. De bliver forfulgt af de muslimske unge, og politiet kan ikke beskytte dem, ja, beder dem direkte om at holde sig væk. I ét tilfælde blev en jøde gennembanket, der var masser af vidner, politiet kom til sidst til stede og reddede jøden, men ingen blev dømt, da ingen ville vidne. Dog var det et vidne, der tilkaldte politiet. Det sker i dagens Danmark.

  5. Morten - - - siger:

    De københavnske restauratører udsendte på et tidspunkt et kommuniké, deri al sin enkelthed, indeholdt et interessant bud på en løsning, nemlig: “Tag pigerne med, drenge. Så kommer I ind!”

    Måske er det simpelthen dét sprog, samtalen skal føres i, fremfor i det moderne, ideologiske ?

    – – –

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s