Muslimernes sande ansigt?

Så er den gal i Kokkedal! I bebyggelsen Egedalsvænge har bestyrelsen vedtaget, at man ikke vil bekoste det juletræ til 5000 kr, som man plejer at have opstillet i området. De fem muslimske medlemmer af bestyrelsen udgør et flertal, og når de ikke vil gå med til juletræet, bliver det ikke til noget. I den ene af denne aftens tv-aviser forlød det fra ét af medlemmerne, at det ikke var et økonomisk spørgsmål; underforstået: bestyrelsen ville ikke gå med til, at nogen udefra donerede et juletræ. I den anden tv-avis blev én af de nejsigende muslimer ved med at fremføre sin udenad-lærte remse, uanset, hvad han blev spurgt om: spørgsmålet var blevet bragt op i bestyrelsen, og der havde ikke været flertal for det dèr; altså, det hele er foregået efter demokratiets spilleregler.

Som man måske husker, var det for nogle år siden en yndet sport blandt journalister at spørge diverse muslimske folketingskandidater, hvad der skulle ske, hvis muslimerne fik flertal her i landet. Nu er tilstrømningen vist bremset så meget, at det spørgsmål er skudt ud i en uvis fremtid. Dengang var det svært at få et klart svar fra muslimerne. Men med afgørelsen i Egedalsvænge boligbestyrelse har vi da ikke fået det klare svar, vi savnede dengang: når muslimer er i mindretal, påberåber de sig mindretalsbeskyttelsen, men når de opnår flertallet, glemmer de at give os ikke-muslimer den samme mindretalsbeskyttelse?

Ikke blot har bestyrelsen i Egedalsvænge bevilget 60.000 kr til afholdelse af Eid-festen ved ramadanens afslutning – det kan siges at være naturligt, al den stund muslimer udgør et flertal i bebyggelsen – men rundt omkring i landet har danskere næsten stået i kø for at vise, at vi danskere sandelig er tolerante og gerne vil give mindretallene lov til at fejre deres fester. På Christiansborg har der været Eid-fest, og i år gik det næsten over gevind i DR; en hel uge igennem slog stationen på tromme for den muslimske fest. Mindretalsbeskyttelse, forståelse for mindretallet, respekt for dets religiøse fester, you name it, det er der i overflod fra danskernes side.

Men når det så kommer dertil, at muslimer skal vise en tilsvarende forståelse, når vi så har med en bebyggelse med muslimsk flertal og dansk mindretal at gøre, hvad ser vi så? Så er der lukket for det varme vand. Så er der ingen forståelse hos flertallet (det muslimske) for, at mindretallet (danskerne) har deres traditioner og gerne vil holde fast ved dem.

Det, der for os er en selvfølge, nærmest så stor en selvfølge, at det ikke behøver nævnes: at vi alle skal kunne være her med vore vidt forskellige traditioner, det er åbenbart for muslimer på ingen måde en selvfølge.

Og ærlig talt: det overrasker mig noget. Op igennem hele islams historie har der levet kristne og jøder i de muslimske lande. De har hørt til en undertrykt del af befolkningen, der har aldrig hersket tvivl om, at det var muslimerne, der bestemte. Men de kristne og jøderne har dog fået lov til at fejre deres gudstjenester, de har kunnet afholde deres fester, der har været forskellig indskrænkning, for det skulle jo slås fast, at muslimerne sad i chefstolen, men alligevel! Det er ikke tolerance efter moderne målestok, men dog noget, der ligner. Og så i Kokkedal! Hvor er tolerancen henne, den muslimske tolerance, altså? Har de ”gode” muslimske bestyrelsesmedlemmer ganske glemt deres historie?

Jeg må indrømme, at spørgsmålstegnet i overskriften er ærlig ment. Ja, ja, jeg véd godt, at muslimer har tradition for at slå en frafalden muslim ihjel, jeg véd godt, at de har meget svært ved at tåle kritik af deres religion, jeg véd godt, at de mener at kende sandheden med en sådan styrke, at de kan slå andre ihjel for sandhedens skyld, men alligevel! Er det den kurs, vi fremover skal møde fra muslimsk side, den, vi ser i Kokkedal?

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Islam. Bogmærk permalinket.

14 svar til Muslimernes sande ansigt?

  1. Svend Jespersen siger:

    Og det er ikke bare juletræer, som kan give problemer i nutidens Danmark for den intereligiøst og interkulturelt stemte muslim. Danske strande er også på haram-listen:

    http://www.religion.dk/artikel/481202:Spoerg-om-religion–Kan-man-vaere-en-god-muslim-i-Danmark

    Vorherre bevares 🙂

  2. Morten - - - siger:

    Jeg håber lønligt, at vi, der deltager i denne debat, trods alt ikke er så helt overraskede, som vi synes det klæder os at være som demokrater. Vi vil jo så gerne vise, at vi “forventer” noget af vores medmennesker. Men hvorfor skulle vi forvente demokratisk sindelag af muslimer? Hvor skulle det komme fra?

    Demokrati er som kulturelt fænomen baseret på generøsitet. Ligesom det gælder for kollektiv velstand, er kulturen først rede til demokrati, når det kan rumme afkaldsparadokset. Det, der bedst er udtrykt i “pr. hoved, ikke pr. høved”-afkaldet.

    Graden af demokrati i samfundet er ikke lig den indflydelse, vi kræver for os selv. Den er lig den indflydelse, vi bevilger hinanden. Det er formlen for demokrati. Den formel, der indeholder afkaldsparadokset.

    Vi fornemmer og genkender alle den rummelige og pladsgivende ånd, der hersker i danske forsamlinger, som for eksempel forældremøder, foreningsmøder, bestyrelsesmøder, o. s. v. Den ånd er den demokratiske ånd, som er så langt, langt, langt vigtigere, end formel lovgivning.

    Og vi ved samtidig også godt, inderst inde, at den kultur, der nægter sine unge frit partnervalg, frit valg af livsstil, fri seksuel orientering, frit valg af civilstand, og som forbyder kvinder at stå opført selvstændigt i telefonbogen, ikke kan kaldes demokratiberedt. Den, der er bærer af denne kultur, som nægter andre den mest basale indflydelse, vil ikke få held med at kræve indflydelse for sig selv. Det vil aldrig lykkes!

    Danmarks officielle politik er, at vi ikke vil assimilere nyankomne i den demokratiske kultur. Så fra hvilken kilde skulle demokratiforståelsen i de islamiske kulturer springe? Vi ved godt, at man begærer den magt, vi så rundhåndet tildeler muslimerne i form af demokratisk indflydelse. Det viser alle undersøgelser. Akademikere mener tilmed, at vide, at muslimer er lidt mere demokratiske end vi, for de er en promille gladere for vores demokrati, end vi selv er, siger statistikken. – Men det er en anden form for viden, end den vi andre besidder.

    Jeg er vred i dag – og meget glad i dag. Denne dag er på forunderlig vis en lysende dag i danmarkshistorien. Og jeg vil trods min harme over deres selviskhed, gerne rette en tak til de muslimer, der besidder al den standhaftighed, som vi selv så såre mangler. – Som når den mildt enfoldige forkvinde for bestyrelsen let fåret takker “ja” til et gratis juletræ, når svaret skulle være “absolut nej”.

    Gudskelov holder muslimerne fast i deres kategoriske Nej. Så danskerne ikke får lov til at “løse problemet i mindelighed”, sådan som vore medborgere desværre så gerne vil, og så vi kan “lægge det hele bag os” og få det fejet godt ind under gulvtæppet på konfliktsky vis. – En banal sag om et juletræ skulle jo nødig komme til at stå i vejen for integrationen …

    Konflikten bliver stående, hvor den står. Som et monument over den dødelige konflikt den er, under den tilsyneladende trivielle overflade. Og ingen glad giver kan løse den ved at skænke et juletræ. Eller to. Eller tre.

    Jeg har længe haft svært ved at forklare især de mennesker, som lige nu er overraskede, hvorfor jeg mener muslimer ikke er demokratiforberedte, og hvorfor afkaldsparadokset er den demokratiske kulturs vigtigste forudsætning. Men i dag er jeg lige ved at tro, jeg vil lykkes med det. Og det er til syvende og sidst ikke så galt …

    – – –

  3. Anna Sørensen siger:

    Et juletræ til 7000 kr? Lyder af mange penge. I vrimlen af juletræer overalt, så børn i dag ‘bombarderes’ med juletræer m.m. læææænge før jul? Og har brug for at vi skærer ned på alle jule-stimulanserne, så vi bevarer den magiske ting og forventning ved julen.
    Er det her emne derfor så vigtigt at det fortjener så meget opmærksomhed? Det er jo bare vand på DF’s mølle, som naturligvis straks griber chancen.
    En sag som denne har langt langt flere lag, det er komplekst og handler om de mennesker, der bor derude, så alle vi andre skal ikke blande os.
    I nullerne var DF og V og K i øvrigt temmelig ligeglade med et meget meget stort mindretal, der bestemt ikke var enige med dem…

  4. Karen E. Hansen siger:

    Sagen er oplysende på flere punkter.
    Dels viser den, som Morten siger, en manglende demokratiforberedelse, eller fornemmelse for, at demokrati er forståelse for mindretallets situation. Vel at mærke, når man har flertallet!
    At pukke på sin mindretals-situation (eller være fornærmet på det tidligere folketingsflertal, fordi ens egen mening ikke var dominerende) er det nemme – og ikke fremmende for demokratiet.
    Men sagen er også oplysende, fordi den (trods Richard Riis’ spørgsmålstegn) fortæller noget om et had til julefestens folkelige forankring… Egedalsvænge skal være renset for fælles julemarkering ved et træ med lys. Gerne fælles markering af ramadanen og dens afslutning med stor (og dyr) hurlumhej… men julens stilfærdige lystænding – den er åbenbart farlig for ånden i Egedalsvænget!
    Ikke spørgsmålet om en udgift for bebyggelsen, men ønsket om at slukke julens lys? Det kan gå hen at have symbolsk betydning ;-(
    Men har det noget med demokrati at gøre, så må det beslutningstagende flertal også argumentere for afgørelsen. Der er ikke i denne sag nogen grund til at påstå tavshedspligt. Hvad er begrundelsen – at et juletræ er generende? Eller at lidt glæde i julemåneden er det? Eller at ikke-muslimske traditioner skal forsvinde ligesom Buddah-statuerne i Bamyan?
    Det vil interessere mig at høre !

  5. Niels Kjærgaard siger:

    Bare lige en tilføjelse til Buddha-statuen, wahhabi-muslimer er i gang med at nedrive helligdomme i mange forskellige lande.

    http://www.islamicpluralism.org/2127/wahhabi-vandalism-in-morocco-and-tunisia

  6. Palle Søbjærg siger:

    Forstå det dog … det her er jo blot begyndelsen. Det kan kun blive værre !

  7. Morten - - - siger:

    Jeg går foreløbig ud fra, at “Anna Sørensen”s indlæg er en parodi på “café latte-holdning”. Der er da ingen, der ikke ved, at det ikke handler om et juletræ.

    Og der er da heller ingen, der ikke ved, at “majoriteten” ikke fratog deres medborgere noget som helst, men forsøgte at styre til alles bedste i 0’erne? Ingen demokrat fratager “de andre” noget, når de – ha ha – kommer til magten. For så går folk bare den om demokratiet, det forstår de fleste.

    I et sundt demokrati er der naturligvis 100% stemmeopbakning til hinandens fester og trivsel generelt. Som tilfældet var, da alle danske stemmer støttede eid-festen for muslimerne. Størst mulig gensidig imødekommenhed er dét, der kendetegner en demokratisk kultur som den danske. Det ved vi fra alle de sammenhænge, vi færdes i og skal træffe kollektive beslutninger. Vi søger altid konsensus, og det er også det rette.

    Til forældremøder … i foreninger … i sammenslutninger … til generalforsamlinger …

    Vi ved det godt, allesammen. Generøsitet og afkald forret for egne meninger – pr. hoved, ikke pr. høved – er demokratiets altafgørende forudsætning. Kulturer, der ikke besidder den, besidder heller ikke ægte demokrati.

    – – –

  8. Ricardt Riis siger:

    To ting:
    Bestyrelsen i Egedalsvænge har vedtaget ikke-juletræet under eventuelt. Vedtagelser under det punkt plejer ikke at være gyldige.

    Andre muslimer har vendt sig kraftigt imod vedtagelsen. Det vil sige: det, vi ellers så ofte ser: at muslimer ikke vover at gå imod deres egne, ser vi ikke her.

  9. Morten - - - siger:

    En Kirsten Lund Friis gør det på Facebook helt af med argumentet om, at muslimerne bare ikke ville tænde de dorske danskeres juletræ for dem (ikke at det er en begrundelse for at stemme imod):

    “Ismail mener ikke at han skal udføre noget han ikke plejer at holde el. har lyst til…..
    Hvorfor sidder han så i en bestyrelse…?”

    – – –

  10. Anna Sørensen siger:

    Jeg tænker på hvad dit sande ansigt er?
    Ha’ en god livsklog dag og husk eftertanken ;o)
    Mvh. Anna Sørensen

  11. Morten - - - siger:

    I lige måde, Anna 🙂

    Esse non videri

    “Andre muslimer har vendt sig kraftigt imod vedtagelsen. Det vil sige: det, vi ellers så ofte ser: at muslimer ikke vover at gå imod deres egne, ser vi ikke her.”

    Hmnja-a-a … :

    “Men samtidig er det utrolig svært at finde muslimske beboere, der offentlig vil erklære sig uenig i beslutningen om at aflyse juletræet.”

    – – –

  12. Pingback: Må kristne ‘jule’ i Kokkedal? « Ricardt Riis

  13. Pingback: Må kristne 'jule' i Kokkedal? | ricardtriis

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s