Nu kommer de muslimske mænd på banen

Jeg skrev for nogle år siden et indlæg her på bloggen, der hed ”Sats på de muslimske kvinder”, se her. Dengang mente jeg at kunne iagttage, at de muslimske kvinder var foran de muslimske mænd i integrationsprocessen. Islam har den forestilling, at de muslimske mænd ikke kan styre deres kønsdrift; derfor er det op til kvinderne at gebærde sig sådan i det offentlige rum, at de ikke vækker upassende følelser hos mændene.

Det spil var der en muslimsk kvinde, der ikke gad spille med i længere. Hun havde lagt mærke til, at hun uden risiko for misforståelse kunne smile til de danske fyre, hun mødte på sin vej, men på ingen måde kunne gøre det samme til de muslimske mænd, hun traf på; de ville øjeblikkelig opfatte hendes smil som en invitation til sex. Og hun syntes altså, at det ødelagde ganske meget af menneskers naturlige omgang med hinanden.

Tidligere havde jeg lagt mærke til, at det ikke mindst var pakistanske kvinder, der var glade for, at det lykkedes det danske politi at få dømt en række personer for mordet på Gazela Khan, se her. Der var, som man måske husker, tale om et såkaldt æresdrab. Gazela havde forbrudt sig mod sin fars ære ved at indgå ægteskab med den, hun elskede, og ikke med den, han havde udset til hende. Men mere ære var der ikke i faderen, end at han med løgn og bedrag fik hende og hendes mand lokket til Ringsted, hvor et forsoningsmøde skulle finde sted. De to anede imidlertid uråd og flygtede, stærkt forfulgt af Gazelas bror til Slagelse, hvor det lykkedes broderen at dræbe Gazala og såre hendes mand.

I en tv-udsendelse i anledning af, at politiet fik alle implicerede dømt, både faderen og broderen og den tante, der havde lokket dem til Ringsted, var det bemærkelsesværdigt, at der var stor tilslutning til dommen i det pakistanske kvindemiljø. De brød sig ikke om at være undertrykte her i Danmark, som de var det i Pakistan. Det vil sige: en ændring af den muslimske kultur synes at kunne udgå fra kvinderne.

Imidlertid er de muslimske mænd ikke forblevet i hængekøjen, hvad angår tilpasning af deres kultur til den danske. Vi har længe kendt til Naser Khader og Farshad Kholgi, men nu fornylig sluttede Ahmed Akkari sig til oprørerne mod muslimsk kultur, se her. Og så til allersidst er en 18-årig palæstinenser, Yahya Hassan, trådt frem som ”ung, vred mand” med digtergaver. Gyldendal har besluttet at udgive hans digte, og i den anledning var der et interview med ham i Politiken, se her. Dette interview vakte en vældig opsigt. Og da han i samme anledning blev interview’et i Deadline af Martin Krasnik, modtog man på Deadlines Facebookside et væld af indlæg, mange af dem med dødstrusler. Disse indlæg blev dog slettet, og politiet fik til opgave at foretage det videre fornødne.

Hvad sagde da denne Yahya Hassan?

Han sagde, at han er meget gal på sine forældre. Det er nok det, der er blevet lagt mest mærke til. De har slet ikke gidet gøre noget for deres børn. Han er blevet slået, han skejede ud, han blev flyttet fra den ene institution til den anden, og alt det beskylder han ikke det danske samfund for, nej, han er gal på sine forældre og på det muslimske samfund.

Det sidste er jo ganske mærkeligt. Og danske medier har da også været noget i tvivl om, hvordan de skal tackle denne vrede. Martin Krasnik, der jo ellers nok véd, hvad han skal sige, kunne ikke komme på bølgelængde med Yahya med hensyn til netop denne anklage mod det muslimske samfund, se en udskrift af interview’et med ham i Deadline på www.uriasposten.net. Han prøver at nævne, at nogen mener, at det skyldes sociale forhold, og får følgende svar:

når man ikke engagerer sig i det her, og bliver ved med at indoktrinere, så er det ikke længere systemets skyld.Det er forældrene der har et ansvar i forhold til at opdrage et menneske, som kan acceptere noget som er anderledes fra en selv. De tror jo at alt hvad der ikke ligner en selv skal bekriges, og at det ikke er noget der dur. Altså hvis man ikke, som der var en der skrev på Facebook, om de her ikke bare skal smides ud, men hvis man vitterlig ikke trives i det land man nu engang er i, så må man prøve at finde et andet land.

Det svar huer ham ikke, så han fremdrog en indvending fra en muslim, der også er sociolog. Ham kan Yahya dog ikke lide: ”han kan bare holde sin kæft”. Men vi må dog sammen med Yahya lytte til hans forsøg på at gøre de sociale forhold til forklaringen. Efter dette forsøg siger Yahya:

Som sagt så skal han bare holde kæft… Det er en trussel at vi har sådan nogle idioter som bor over det hele i det her lille land, som tydeligvis ikke forstår hvad frihed er, hvad det vil sige at anerkende et andet menneske som et menneske… Jeg ved ikke hvorfor han kører den der idiot-retorik som alle de sure arabere de kører. Det handler ikke om at der ikke er nydanskere i det her land som klarer sig godt… Jeg ved da godt sådan nogle mennesker findes. Jeg taler om underklassen, tag ud til hvilken som helst ghetto, tag til Gellerup, tag til Trillegården, tag til Nørrebro, tag til Tingbjerg, så ved du hvordan tingene hænger sammen. Alle sælger hash, alle stjæler, alle hæler – min fætre gør det, alle andre gør det. Jeg kender de her mennesker, det er sådan miljøet er, altså. Hvis du er journalist så render du ind i journalister, hvis du er kriminel, så render du ind i kriminelle – og alle sammen bor derude. Så jeg ved ikke rigtigt hvorfor de har behov for at putte det over i, at jeg fralægger mig mit ansvar, og jeg peger – den der med at det er de her få der ødelægger det for alle de andre. Det er fuldstændigt absurd. Det forholder sig helt omvendt.

Han har tidligere både i dette interview og i interview’et i Politiken anklaget muslimerne i sine omgivelser for hykleri. Men på en måde er det nu ikke det, der er tale om. Både han og Ahmed Akkari prøver – forgæves, mener jeg – at få deres religion anbragt i den nye samfundsforståelse, de har fået. Akkari siger, at han endnu er en søgende. Yahya Hassan anklager sine medmuslimer for hykleri og mener nok dermed, at det hykleri, er foregår, også er imod det islamiske fromhedsbegreb. Han siger i Politiken-interview’et:

Men hykleriet er klart større i den nydanske underklasse, hvor man på den ene side bryster sig af at være rettroende muslim og på den anden side bedrager samfundet. Det er patetisk, når en fra min hjemby Aarhus, som jeg ved arbejder sort og har snydt sig til kontanthjælp, sidder og belærer mig om, at jeg skal opføre mig ordentligt. Det er svært at tage seriøst. Han beder sine døtre om at tage tørklæde på, men nidstirrer andre kvinder på gaden, når de går forbi ham. Da jeg som barn spillede på min onkels computer, blev jeg dybt overrasket over, at den var fyldt med pornofilm. Han brystede sig jo altid af at være den hellige. De mænd lever i en mærkelig fantasiverden, hvor de kan hore, drikke og stjæle og om aftenen gå i moskeen og søge tilgivelse. På den måde kan de starte forfra dagen efter, fordi de bare kan få aflad hos Gud. Det er en pervers tilgang til religion. Jeg har ikke respekt for den slags hykleri.

Her vil jeg tillade mig at retlede ham. For på en måde er den dobbeltholdning, han anklager muslimer for at have, ganske efter bogen, når altså bogen ikke er det ny testamente, men koranen. For muslimen står over ikke-muslimen. Og når han siger:

hykleriet er klart større i den nydanske underklasse, hvor man på den ene side bryster sig af at være rettroende muslim og på den anden side bedrager samfundet,

så glemmer han, at en sådan udnyttelse af ikke-muslimer er ganske i sin orden, set fra et muslimsk synspunkt. Der er intet i vejen for at bedrage samfundet for en muslim, når samfundet er et ikke-muslimsk samfund. Der er intet forkert ved at snyde med sin adresse for som ikke hjemmeboende at få mere SU. Den bremse, som den danske underklasse trods alt i nogen grad har i form af en vis forståelse for, at det dog skal gå for sig efter visse regler, den har muslimen ikke. Ikke blot, fordi han kommer fra et klan-samfund, hvor man har solidaritet med klanen, ikke med samfundet, også fordi han som muslim har frit slag, hvad angår det at udnytte ikke-muslimer.

Alligevel er nok den mest bemærkelsesværdige bemærkning, han kommer med, denne:

den der med at det er de her få der ødelægger det for alle de andre. Det er fuldstændigt absurd.

Her vender han jo op og ned på den forklaring, vi har fået tudet ørerne fulde af igennem lang tid. Man mener at kunne udpege én eller to eller tre familier i hver ghetto, bare de blev fjernet, så ville beboerne straks forvandles til almindelige danskere. For de fleste ønsker kun at kunne leve i fred med deres naboer og med det danske samfund.

Jeg har selv været fristet af den forklaring og ikke rigtig vidst, hvad der var galt, hvis det ikke var dette. Men nu er jeg næsten endnu mere i tvivl. Jeg er tilbøjelig til at tro, at vi danskere mener noget andet med ”at leve i fred” end de muslimer, der bebor diverse ghettoer. De vil leve i fred, siger de, men det betyder ikke, at de vil tage ansvar, det betyder, at de vil rette ind, altså rette ind efter dem, der har magten. Og det betyder, at der næsten nødvendigvis må opstå en kamp om, hvem der da kan tilrane sig magten i det pågældende område. Og ”magten”, det skal her forstås rent korporligt: hvem kan stille med flest ”gorillaer”, som med rå muskelkraft kan føre deres vilje igennem? Det er ikke magten i form af talegaver eller i form af demokratiske vedtagelser eller i form af henvisning til ret og rimelighed.

Den ændring, der måske/måske ikke er på vej i de muslimske miljøer i kraft af disse mænds dybe forståelse af det danske samfunds uudtalte regler og værdier, ser ud til at være af mere dybtborende art end den, der sker i kraft af de muslimske kvinders ”oprør”. Til gengæld omfatter kvindernes langt flere individer.

Men jo flere muslimske mænd, der således tager livtag med de muslimske værdier ud fra en forståelse af de danske værdier, des mere vil vel de muslimske miljøer falde ind i danskernes hverdag. Ikke i morgen, ikke om ti år, men måske om hundrede år.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Islam og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s