Transportøransvar

Der er mange forskelle mellem Danmark og Sverige.

Én af de mere væsentlige viser sig i disse dage. Sverige er i kraft af sine geografiske beliggenhed i stand til at indføre transportøransvar for at dæmme op for flygtningestrømmen. Og et sådant transportøransvar har vist sig betydelig mere effektivt i den henseende end den stikprøvekontrol, vi danskere har kunnet indføre.

Og det alene, fordi Danmark er landfast med Tyskland, hvad Sverige ikke er.

Nej, forresten, ikke kun af den grund, også af den grund, at man igennem mange år har godkendt det transportøransvar, som EU har lagt på flyselskabernes skuldre.

Dette at indføre transportøransvar er en metode til at undgå at leve op til flygtningekonventionen. Og hvor mærkeligt det end lyder: det er en anerkendt metode dertil, ingen retter en anklagende finger mod det land, der indfører transportøransvar. Derimod falder der brænde ned, hvis et lands officielle repræsentanter nægter en migrant indrejse, hvis han eller hun ikke har visum. Det er fuldstændig ulogisk, men sådan har reglerne udviklet sig.

Det betyder – men jeg er nødt til at sige: ”så vidt jeg har forstået”, for det er et højere juridisk skoleridt, man skal gennemføre, hvis man fuldstændig korrekt skal redegøre for det – at Sverige faktisk, hvis man vil, helt kan lukke for tilgangen af nye asylansøgere, mens Danmark ikke er i stand til noget sådant.

Nu har Sverige ikke lukket fuldstændig for tilgangen, man har kun krævet, at transportselskabet skal kræve af sine passagerer, at de kan fremvise identifikation. Men det i sig selv har nedsat antallet af asylansøgere betragteligt. Og hvis man ville, siger – igen ”så vidt jeg har forstået” – reglen om transportøransvar, at man ville kunne kræve af transportselskabet, at det kræver gyldigt visum af passagererne. Og så bliver der lukket næsten fuldstændigt for tilgangen af asylansøgere.

Et sådant transportøransvar pålagde EU i 2001 alle de flyselskaber, der ville aflevere passagerer til europæiske lufthavne. Derved begrænsede man betragteligt antallet af asylansøgere. For ville man søge asyl i EU, måtte man nu ud på en farefuld og dyr rejse over Middelhavet for at kunne komme til at sætte sine ben på europæisk jord. Sådan har jo forståelsen af flygtningekonventionen udviklet sig, at blot man sætter sin fod på et lands jord og søger om asyl, har det land pligt til at behandle ens ansøgning. At det så også har pligt til at sørge for at få asylansøgeren sendt tilbage, hvis hans ansøgning ikke imødekommes, og at dette ofte kan volde stort besvær, hvis det da ikke er helt umuligt, for hjemlandet skal være villig til at modtage den afviste, og skal endda være villig til det, hvis tilbagesendelsen sker med tvang, hvad bestemt ikke alle lande er villige til, alt dette nævnes som regel ikke, men hører unægtelig med til billedet af den måde, flygtningekonventionen virker på.

Men alle sådanne problemer omgår man, hvis man, som Sverige, er sådan stillet, at alle tilrejsende er nødt til at benytte færge eller bro. Så kan man nemlig indføre et transportøransvar, det vil sige: så kan man få transportselskabet til at gennemføre en kontrol og en afvisning, som man ikke som stat kan gennemføre, hvis man vil holde sig flygtningekonventionen efterrettelig. At kræve visum og kræve identifikationspapirer af de tilrejsende, er noget, som et land, der har underskrevet flygtningekonventionen, ikke kan gøre. Men så kan man, flygtningekonventionsmedholdeligt, få et transportselskab til at gøre det, man ikke selv må gøre. Hvis man da ikke, som Danmark, er så uheldig, at man har en landegrænse til det land, der leverer asylansøgerne.

Smart, ikke!

Jo, men jo også hamrende ulogisk.

Vi danskere har indført stikprøvekontrol ved den dansk-tyske grænse. Men det betyder kun, at vi kan standse og tilbageføre dem, der ikke har identifikation og ikke vil søge asyl i Danmark. Det eneste, vi opnår med denne form for kontrol, er, at vi forhindrer, at flygtninge uden identifikation, som vil til Sverige, ophober sig i Danmark. Nu må i stedet Tyskland lægge land til en sådan eventuel ophobning. Men alle de asylansøgere, der vil søge asyl i Danmark, skal have deres sag behandlet, identifikation eller ej.

Kunne så vi ikke indføre et lignende krav til de transportselskaber, der fører passagerer over den dansk/tyske grænse? Muligvis. Men det ville have langt mindre effekt, end det svenske krav. For vi er landfast med Tyskland, og det betyder, at de passagerer, der bliver afvist af f.eks. Deutsche Bundesbahn på Flensborg station – hvis altså Deutsche Bundesbahn ville gå med til at visitere passagererne – blot kunne gå frem til grænsen pr. gåben og på selve grænsen bede om asyl. Så ville vi i Danmark stå med forpligtelsen til at behandle deres asylsag på nøjagtig samme måde som før.

Jamen, lad os så ophæve den flygtningekonvention, da!

Liberal Alliance har foreslået, at vi suspenderer vor tilslutning til konventionen for nogle år – fire er det vist – i den tid skal vi nægte alle asylansøgere ret til at søge asyl hos os, men i stedet modtage en større mængde FN-flygtninge og bruge tiden til at få revideret flygtningekonventionen.

Det var der en vældig diskussion om i Deadline den 21-1, uden at man dog nåede frem til at forstå hverken det ene eller det andet.

Dagen før var der også diskussion i Deadline om flygtningekrisen.

For mig at se er det, der gør disse diskussioner så indædte og på sin vis også så verdensfjerne, det forhold, at man ikke tør tale ligeud om tingene: man tør ikke ligeud sige, at det og det tør vi ikke gøre af hensyn til konventionerne; man tør ikke indrømme, at vi har overladt noget af det dyrebareste, et land har som selvstændig nation, nemlig retten til at bestemme, hvem der skal komme ind og hvem ikke, til udenlandske aktører, FN eller EU, eller direkte til de omrejsende migranter, der går asylshopping mellem de europæiske stater.

Når f.eks. Markus Knuth fra Venstre den 20-1 kunne sige, at det, at man har bestemt at anerkendte flygtninge først kan få familiesammenføring efter 3 år, sker, for at gøre Danmark så lidt attraktivt for migranter at søge asyl i, så er det et umiskendeligt tegn på, at det ikke længer er os, der bestemmer over vore grænser. Det gælder forøvrigt en række af de andre tiltag, man har lovgivet om: de gennemføres ikke, fordi vi her i landet er fremmedfjendske, men for at afskrække migranter fra at søge asyl her.

Ærlig talt, det forekommer at være en noget forpjusket argumentation at komme med. Der er meget lidt stolthed over at være dansker i sådanne forslag.

Og det er derfor, Liberal Alliances forslag forekommer mig bedre. Det minder meget om det forslag, som Kåre Traberg Schmidt kom med i en kronik i Berlingske den 30. august sidste år, se her. Én af forskellene er, at Liberal Alliance åbent siger, at de bryder med flygtningekonventionen. Det siger Traberg Schmidt ikke. Og jeg spørger også mig selv om, hvorvidt det er nødvendigt at sige det. Hvis vi f.eks. lukker vore grænser for alle migranter med den begrundelse, at de kommer fra et sikkert land, nemlig Tyskland, og derfor ikke længer er omfattet af flygtningekonventionen, så mener jeg ikke, man kan klandre os for overtrædelse af denne konvention. Man er rundt omkring i Europa enige om, at dette med, at migranter selv kan vælge, hvilket land de vil søge asyl i, er en uting, ja, selv EU-kommissionen arbejder med forslag til fordeling af migranterne, der går imod dette migrantønske, så hvorfor skulle andre lande se skævt til os, når vi gør alvor af nægte migranterne at servere vort land på et sølvfad for dem?

Mange andre lande i Europa er begyndt at lukke ned på forskellig måde. Dette ville være endnu én af mange måder at gøre det på. Så hvorfor ikke?

Man skal sommetider turde tørre!

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Indvandringspolitik og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s