Med livet som indsats

I anledning af étårsdagen for attentatet på Krudttønden og synagogen i Krystalgade er der fremkommet en perlerad af artikler om begivenhederne, deriblandt denne, skrevet af én af den dræbte Finn Nørgaards venner, Jesper Lynghus.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig hans forsøg på at tale heltegerninger op. Godt nok citerer han Halfdan Rasmussens digt ”Noget om helte”:

Lad alverden slå for panden

og bekæmpe spe med spot.

Jeg vil enes med hinanden

og mig selv og ha det godt

men han bruger det kun som afsæt for at indrømme, at vi danske har det lidt svært med dette at tale om helte og heltegerninger. Hvorefter han så går over til at tale om Finn Nørgaards gerning den skæbnesvangre 14. februar som en heltegerning:

Det, der først lignede en ulykkelig tilfældighed – at Finn stod udenfor og blev ramt af skud – viste sig ikke at være nogen tilfældighed. Finn stod ikke tilfældigvis udenfor. Han opsøgte gerningsmanden for at stoppe ham.

Det tror jeg er rigtigt. Men det er rigtigt uanset udfaldet. Det skrev jeg om for et år siden, se her, og det vil jeg godt henvise til nu. Det vil sige, Finn Nørgaard var en helt alene på grund af, at han greb ind for om muligt at forhindre gerningsmanden i at dræbe. Det er unødvendigt at føje til, som Jesper Lynghus gør:

Finn forhindrede efter alt at dømme gerningsmanden i at tage flere liv.

Det gjorde han måske. Og det gjorde han måske ikke. Men det er ligegyldigt for hans status som helt.

Hans gerning udviser det samme mod, som prægede passagererne på det fjerde fly den 11-9 2001. Det brugte jeg i sin tid megen tid på at vise stod langt over den dødsforagt, de muslimske flykaprere udviste, se f.eks. her.

Det er forståeligt, at interessen og omtalerne her et år efter samler sig om de to mennesker, der døde. Men skal man tale om heltemod, må man ikke glemme de politifolk, der var i tjeneste den aften og nat. Jeg har genlæst den ode, jeg for et år siden skrev til deres ros, se her. Og så opdager jeg, at jeg minsandten næsten har glemt de politifolk, der tog kampen op mod Omar el-Hussain og dræbte ham. Jeg véd godt, at vi nærmest betragter det som en selvfølge, at de besvarede hans skud mod dem, for – ikke sandt – hvad bærer de ellers våben for? Men alligevel! Er der ikke god grund til at sende også dem en tak? Og vil de sige, at de jo kun udførte deres selvfølgelige pligt, at de kun gjorde det, de var uddannet til, at de reagerede fuldstændig instinktivt, så kan det vel være rigtigt nok, men man kan nu aldrig uddannes til at sætte livet på spil. Og det gjorde de jo faktisk i den ildkamp, de indlod sig på den nat. Kan gerne være, de satte deres lid til, at morderen nok ikke var så veltrænet i at ramme, som de var – skønt jeg tror nu ikke, de har tænkt nogen tanke i den retning – og det hele endte da også med, at det var ham og ikke dem, der blev dræbt. Men skal en lægmand hædres, fordi han af sig selv tog kampen op, så skal vel også de professionelle hædres, fordi også de vendte sig imod dræberen; de var uddannet til det, vi betragter det alle som en selvfølge, at de i påkommende tilfælde så også handler, som de er uddannet til, og det gjorde de pågældende betjente da også, og heldigvis er det da sådan, at både de og vi betragter det som den største selvfølgelighed, at de gjorde det, men lægmand eller professionel, det er det samme liv, der sættes i vove, det samme liv, der kan mistes.

Til sidst vil jeg kun opfordre til et gensyn med nogle overvejelser, jeg gjorde mig angående politiets positive modtagelse i Mjølnerparken, se her. (Det, der har med sagen at gøre, står sidst på siden). Det er værd at bemærke, når vi taler om, at terroren er muslimsk. Vi skal ikke holde op med at kalde den muslimsk, men blot gøre os klart, at mange muslimer faktisk står på vores side, når det kommer til stykket.

Dette indlæg blev udgivet i Samfundsforhold og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

