Stening

Der er én mærkelig ting ved al den ståhej, der har været omkring TV2’s afsløringer af, hvad der foregår i de danske moskéer: Der står ikke noget i koranen om, at man skal stene mennesker, der gribes i utugt. Hverken kvinder eller mænd.

Dette har Aminah Tønnsen forlængst gjort opmærksom på, se her. Linket henviser til en tekst fra 2002. Hun argumenterer på følgende måde:

Koranens 24. sûra (el. kapitel) hedder “nûr” (el. “lyset”) og handler fortrinsvis om kønsroller – deriblandt “zinâ’ “, dvs. seksuelt samvær mellem to personer, der ikke er lovformeligt gift med hinanden (i det efterfølgende benævnt “utugt”).

Dette er en sûra, som Vi har nedsendt og gjort bindende. I den er der tydelige tegn (ayât) for at formane og advare jer. (24:1)

Den utugtige kvinde (zâniya) eller mand (zâni) straffes med et hundrede slag. Lad jer ikke overvælde af medlidenhed i en sag foreskrevet af Gud, dersom I tror på Gud og Den Yderste Dag. Og lad en gruppe troende (mu’minûn) overvære afstraffelsen. (24:2)

Der er altså intet spor af hverken dødsstraf eller stening i denne passage, og straffen på de et hundrede slag er i de fleste muslimske lande for længst konverteret til fængselsstraf af varierende længde.

Dette skulle jo sådan set være tilstrækkelig argumentation. Jeg kan for egen regning føje til, 1) at vi i den vestlige verden forlængst har ophævet al straf for utugt; det er, mener vi, noget, det offentlige skal blande sig udenom. Ligeledes for egen regning til jeg gøre opmærksom på, 2) at der i det koranske vers ligger en forunderlig ligestilling mellem mand og kvinde. Vi plejer at håne muslimerne, fordi koranen ikke opererer med nogen ligestilling mellem mand og kvinde, og når den så endelig gør det, burde vi måske glæde os en smule, men ærlig talt, punkt 1) står lidt i vejen for vores glæde.

Men det næste bevis, Tønnsen kommer med, er næsten endnu klarere:

Den utugtige sætter sig selv uden for de anstændiges kreds og hans/hendes valg af ægtefælle begrænses tilsvarende:

En utugtig mand (zâni) må kun gifte sig med en utugig kvinde (zâniya) – eller med en afgudsdyrkerske (mushrika). Og en utugtig kvinde (zâniya) må kun gifte sig med en utugtig mand (zâni) – eller med en afgudsdyrker (mushrik). Noget sådant er forbudt for de troende (mu’minûn). (24:3) (jfr. 24:26)

At Koranen indeholder regler for, hvem den utugtige må gifte sig med, må alt andet lige være endnu et klart og utvetydigt bevis på, at der ikke er dødsstraf for utugt (zîna).

Disse vers står, som Aminah Tønnsen har oversat dem. I sura 24,26 står der ifølge oversættelsen fra forlaget Vandkunsten:

Slette kvinder hører sammen med slette mænd, og slette mænd med slette kvinder. Gode kvinder hører sammen med gode mænd, og gode mænd med gode kvinder. Disse bliver frikendt for, hvad man siger. De har tilgivelse og et gavmildt underhold i vente.

Nuvel, inden vi begynder at glæde os over, at koranen er mere moderat end nutidens imamer, er der grund til at gøre opmærksom på, at verset om afhugning af tyvens hånd og de mange vers om krigsførelse mod os vantro stadig står i koranen.

Men så er det jo, man næsten tvinges til at spørge om, hvorfor disse nutidens fromme imamer siger, som de gør: at sharia kræver stening af utugtige, når dog koranen så tydeligt ikke gør det.

Svaret er vist det meget lidt opbyggelige, at den form for tekstudlægning, som vi benytter os af i vesten overfor vore helligskrifter: det ny og det gamle testamente, og som man kan kalde en argumentativ tekstudlægning, ikke benyttes indenfor islam. Her benyttes en autoritativ tekstudlægning: når en imam, måske oven i købet med hævet stemme, siger, hvad shariaen befaler, så er det sådan, og det er meget ufromt at tvivle på det.

Det er lidt uhyggeligt, i hvert fald alt andet end opbyggeligt, at Aminah Tønnsen, som i 2002 brugte en udmærket argumentativ tekstudlægning, som det er muligt for ethvert fornuftigt menneske at følge med i, her i 2016 tilsyneladende er gået fuldstændig bort fra denne form for tekstudlægning. I et svar til Birgit Bertung i Kristeligt Dagblad for den 23-1 2016 anvender hun udelukkende den autoritative metode. Det har jeg bebrejdet hende i et indlæg her på bloggen, se her.

Det var i denne omgang blot denne lidt besynderlige kendsgerning, jeg ville gøre opmærksom på.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Islam og tagget . Bogmærk permalinket.

Et svar til Stening

  1. Pingback: Tvang eller forståelse? | ricardtriis

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s