Er terrorismen vores skyld?

Tja, det er, hvad den såkaldte terrorforsker Magnus Ranstorp siger ifølge Kristeligt Dagblad, se her.

Udtalelsen fremkommer, fordi Kristeligt Dagblad har spurgt en række eksperter om deres syn på den aktion, politiet har gennemført, hvor man har arresteret omkring 20 personer spredt over hele landet, og hvor man åbent har sagt, at de arresterede er mistænkt for at planlægge et terroranslag. På den baggrund hedder det i avisen:

Også terrorekspert Magnus Ranstorp analyserede i Kristeligt Dagblad, at der ligger en ”giftig cocktail af årsager” til grund for truslen – og nævnte i avisen de snart 14 år gamle Muhammed-tegninger samt ”polariseringen i udlændingedebatten” som årsager til, at nogle kan opleve ”en følelse af undertrykkelse og og uretfærdighed”.

Dog, på de alternative medier – i hvert fald nogle af dem, jeg frekventerer – dukkede der modsigelser op. Mikael Jalving skriver på document.no, se her, at han håber, den ellers ret besindige Magnus Ranstorp er blevet fejlciteret, men han bringer dog citatet for det tilfælde, at citatet er rigtig:

»Muhammed-tegningerne symboliserer stadig en konfrontation mellem islam og Vesten for de her grupper. Men Syrien-problematikken er også en del af konflikten. Samtidig skaber den polariserede debat i Danmark også en følelse af undertrykkelse og uretfærdighed blandt nogle.«

Og Jalving kommenterer hans udtalelse således:

Tonen og tegningerne er ikke årsag til noget som helst, men udtryk for ånden i et demokrati, hvor meninger brydes, modsat i Sverige indtil for nylig. Årsagen, min fine ven, ligger et helt andet sted, som er ideologisk og har at gøre med en bestemt livsanskuelse, som er blevet importeret til Vesteuropa af industri, velvillige politikere og indvandringsfanatikere de seneste mange årtier.

Debatten og tonen er allerhøjst anledninger eller bekvemme undskyldninger. Årsagen til islamistisk terror skal søges i roden, som logisk set er islamisk og bunder i islams påbud om jihad, hellig krig. 19 år efter angrebene på Amerika den 11. september 2001 har vi endnu ikke fattet, hvad jihad betyder. Flere såkaldte forskere slet ikke.

Og i Human Rights Service kommenterer Hege Storhauge Ranstorp således:

Undertrykkelse og urettferdighet, altså. Vi må ikke kritisere islam, vi må være snillere. Dette er jo narrativet til islamister og terrorister! Det er vi som har gjort noe som får dem til å drepe oss. Vår skyld!

Når ble meningsbrytning i et demokrati en terrortrussel? Hvorfor tydde ikke prester til vold og terror da kristendommen i sin tid ble verbalt angrepet fra nær sagt alle kanter? Årsaken til terror ligger ene og alene i islam og Muhammed som eksempel. Thailand har ikke Muhammed-tegninger, Russland har det ikke, USA hadde det ikke verken før eller etter 9/11, India har heller aldri hatt det – og ingen av dem har heller hatt den danske «tonen» i innvandringsdebatten. Men terror har de fått, i bøtter og spann.

Og hun fortsætter med at opregne alle de muslimske terroranslag, der har fundet sted før Muhammedtegningerne i 2005. Hun når op på et overraskende stort antal. Og det er jo logik for perlehøns – men måske ikke for terrorforskere – at ingen af disse terrorhandlinger kan begrundes med Muhammedtegningerne. Med andre ord: Muslimerne kan godt selv, de formår udmærket udøve terror uden på nogen måde at være provokerede af os.

Nå, de andre eksperter, Kristeligt Dagblad har talt med, er lidt mindre bombastiske. Thomas Hoffmann gør således opmærksom på, at Sverige og Tyskland, der har haft en helt anderledes offentlig diskussion end Danmark, også har været genstand for terrorangreb. Og Johannes Værge griber fat i tanken om menneskets syndighed, men mener dog ikke, at den tanke behøver føres helt derud, hvor vi straks bukker under for offerretorik. Og Camilla Sløk har bemærket, at med al denne tale om at påtage sig skyld, er det nok lidt svært at påtage sig skyld som individ, det er noget nemmere at gøre det på samfundets vegne.

Dog, det, der har bragt mig til tasterne – i gamle dage hed det: fået mig til at fare i blækhuset – er en sjov detalje ved den muslimske reaktion, som jeg kun kan finde en lidt ondskabsfuld forklaring på, altså ondskabsfuld overfor de letfornærmelige muslimer.

For ikke så lang tid siden var der i Drammen i Norge en mand, der havde fået den idé, at han ville foretage en koranafbrænding. Det burde han jo lave lov til efter almindelig opfattelse af ytringsfriheden. Men ak,

Da demonstrasjonen endte med koranbrenning, eller i alle fall et forsøk på å tenne på denne boken, stoppet politiet det hele ut fra en ordre fra politidirektør Benedicte Bjørnland. Det handlet om politidirektørens beordring om å forhindre brenning av koranen, med begrunnelse i straffeloven § 185 (den såkalte rasismeparagrafen). Så kom det noen (ekle) jurister å påpekte at å tenne på koranen, om enn så kontraproduktivt, så er det likevel fullt lovlig.

Det er Rita Karlsen, der beretter om det, se her. For nu måtte jo politidirektøren ud og forklare sig. Lidt flovt for de norske myndigheder.

Men se, i den anledning kom det til demonstrationer fra muslimske side, ikke blot i Norge, men også i Pakistan. Karlsen skriver:

Imens trigges protester i diverse muslimskdominerte land, som for eksempel i deler av Pakistan, der det brennes norske flagg og oppfordres til boikott av Norge. Men det skjer neppe i ytringsfrihetens navn, og de samme vet nok neppe hva religionsfrihet betyr.

Husker man min jubel over, at Rasmus Paludan kunne afbrænde den ene koran efter den anden, uden at der opstod protester i muslimske lande? Ellers se her. Jeg fandt det dengang højst besynderligt. Og jeg finder det i dag næsten endnu mere besynderligt, især ovenpå den afbrænding, som var planlagt i Norge, men ikke blev til noget alligevel. Den fremkaldte protester, men Rasmus Paludans mange afbrændinger, der faktisk blev til noget, ikke.

Det er her, min noget ondskabsfulde forklaring kommer ind.

Min forklaring på denne sære forskel er, at muslimerne hos de norske myndigheder har fundet en vis genklang for deres tanker om, at det skal være forbudt at fornærme en religion, læs: islam. Hos de danske myndigheder har de derimod ikke fundet den mindste genklang for sådanne tanker. Vi danskere er i deres øjne udenfor pædagogisk rækkevidde, det nytter ikke noget at protestere overfor os, for vi er stædige som æsler, lader os ikke bøje det mindste for at forhindre koranafbrændinger.

I mine øjne skal vi tage dette som en ros, en anerkendelse. For mig at se er det noget, vi skal være stolte over.

Men det er også noget, der må få os til at se den muslimske krænkethed som rent og skært skuespil. Det er også noget, der afslører, at det, vi tror, er krænkethed, i virkeligheden er et fint udspekuleret politisk træk: ved at spille krænket vil muslimerne have os til at føre deres politik ud i livet, så vi forbyder kritik af islam.

Faktisk er der noget yderst glædeligt ved som dansker at være udenfor pædagogisk rækkevidde i muslimernes øjne. Og vi kunne ønske for nordmændene, at de i lige så høj grad kom udenfor rækkevidde. For overfor nordmændene gider muslimerne stadigvæk spille krænkede, overfor os har de opgivet at foregive at være krænkede. Men – og det er det lidt ondskabsfulde ved det, jeg siger – i begge tilfælde véd de godt, at de skal lade, som om de er krænkede, de skal spille fornærmede, de skal opføre det skuespil at være utrolig kede af, at deres kære profetbog bliver brændt.

Med andre ord: Denne forskellige reaktion på dansk og norsk koranafbrænding afslører, at det ikke er muslimers fine følelser, der er tale om, det er deres fornemmelse af magt, der er rystet. I Pakistan kan de nok reagere med vold, hvis nogen skulle finde på at tale nedsættende om Muhammed eller hans bog, men i Vesten ikke; her må de nøjes med at lade, som om deres fine følelser er krænkede. Så véd de, at de kan få os til at undlade at fortælle, hvad vi mener om koranen.

Dette indlæg blev udgivet i Islam og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.