Finland — PISA's duks

Så hører vi det igen: Finland ligger langt forud for de andre nordiske lande, hvad angår skoleelevers læsefærdighed, deres matematikkundskaber og naturvidenskabelige kunnen. Det har den nye Pisa-undersøgelse godtgjort. Ja, Jyllands-Posten kunne oven i købet krydre nyheden med en udregning fra Ugebrevet Mandag Morgen (se her). Den fortæller, at Danmark ville kunne indtjene 10.100 mia kroner i løbet af 80 år, hvis vore skoleelever kom op på højde med Finlands.
Det er ganske vist.
Og det kan der jo være mange gode grunde til. Dog har det undret mig, at der er én bestemt forklaring, man ikke hører noget til i de danske medier. Om det er selvcensur eller det skyldes, at man bare ikke har fået den tanke, skønt den vist ellers er nærliggende nok, det véd jeg ikke. Men The Telegraph i England vover at sige tingene ligeud (se her). Her har man også læst Pisa-rapporten, og her siger man det, som det er: Rapporten viser, at en meget stor del af de engelske skoleelever ikke kan tale engelsk. Ikke fordi de er dumme, men fordi de kommer fra indvandrerfamilier, som derhjemme taler et andet sprog end engelsk.
Herhjemme er vi ikke så meget interesserede i, om det er mange eller få, der ikke klarer sig godt i Pisa-testen, vi er mere interesserede i, om vi, dvs Danmark, klarer os bedre eller dårligere end de lande, vi normalt sammenligner os med. (Var der nogen, der sagde, at nationalfølelsen var død?) Og her kan vi altså konstatere, at vi klarer os betydelig dårligere end Finland, mens Sverige og Norge liggere mere på niveau med os. Og så hører man diverse autoriteter sige, at det må vi også se at få gjort noget ved. Men den mest ligetil forklaring er der tilsyneladende ingen, der kommer frem med.
Det er naturligvis den, som den engelske avis nævner: vi har en stor procentdel af indvandrerbørn i vore skoler. De klarer sig dårligt i sprog, fordi de ikke har dansk som modersmål. Og derfor klarer de sig også dårligt i de andre fag, for dansk er nu engang forudsætningen for at få noget ud af de andre fag. Mon Finlands superplacering skyldes, at de ikke har så mange indvandrere som vi har?
Jeg har ikke kunnet få fat på tallet for indvandrere og deres efterkommere i de forskellige nordiske lande. Men et skønsmæssigt tal for muslimer forekommer. Det viser, at Sverige har ca. 690.000 muslimer, Norge ca. 80.000, Danmark har mellem 200.000 og 250.000, Finland ca. 40.000, fortrinsvis somaliere, som er den gruppe, der er indvandret senest. Da muslimer udgør langt den største gruppe af indvandrere, ligger tallene for indvandrere nok ikke så langt fra disse opgørelser, men jeg skal naturligvis understrege, at de dårlige sprogkundskaber ikke skyldes, at der er tale om muslimer, men at der er tale om indvandrere.
Så en del af forklaringen på forskellen mellem Finland og Danmark kan findes i det ret simple forhold, at Finland har været forskånet for politikere, der tillod den masseindvandring, som vi har været genstand for her i landet.
Det vil sige, at det, som Mandag Morgen skriver: at vi kan få en gevinst på 10.000 mia kr i løbet af 80 år, hvis vi kommer op på finsk niveau, er det rene galimatias. For hvis den forskellige procent af indvandrerbørn i Danmark og Finland er en del af forklaringen på forskellen, kan vi aldrig nå op på det finske niveau. Indvandrerbørnene har vi jo stadigvæk, og der vil nok gå en to eller tre generationer, før man i disse familier begynder at bruge dansk som hjemmesprog.
Så kan jeg godt høre, at det lyder i min øresnegl: ”Hvor er han dog dum! Selvfølgelig er det en del af forklaringen, men det er da lige så selvfølgeligt, at det taler vi ikke om, mens indvandrerne hører på det! Vi ønsker jo alle, at integrationen forløber uden vanskeligheder, ikke?”
Hertil er det kun at sige: ”Sikke dog noget vrøvl!”
Jeg er nu blevet gammel nok til at være en del af ældrebyrden. Ja, ‘ældrebyrden’, tænk, sådan omtaler man problemet, uden at tænke på, hvor fornærmende det må være for os ældre, at vi bliver betegnet som en byrde! Men skulle jeg som ældre gøre vrøvl over den betegnelse? Skulle jeg bede debattører om ikke på den måde at diskriminere os ældre? Skulle jeg føle mig som offer for en ældrehetz? Naturligvis ikke.
Og hvorfor ikke?
Fordi der er tale om et reelt problem. Der er en ældrebyrde. Vi ældre bliver flere og flere, og vi skal forsørges af færre og færre i den arbejdsdygtige alder.
På samme måde med indvandrerproblemet i skolerne. Det er et reelt problem, at skolerne nu skal have temmelig mange elever, der ikke har dansk som deres modersmål. Det prøver man også at gøre noget ved. Men den slags ting tager tid. Der er lærere, der skal have efteruddannelse, der er tiltag, der skal opfindes for at opfange problemerne i tide, der er lærere, der virkelig skal lægge hovederne blød for at finde på måder at løse de problemer på, som er opstået i kraft af indvandringen.
Heldigvis findes der mange af den slags lærere, og heldigvis har de for længst lagt deres hoveder i blød, og heldigvis sker der mange positive tiltag rundt om på landets skoler. Men at tro, at vi med det anderledes elevmateriale, vi har her i landet, kan komme op på Finlands niveau, det er naivt.

Advertisement
Dette indlæg blev udgivet i Indvandringspolitik. Bogmærk permalinket.

8 svar til Finland — PISA's duks

  1. Anne siger:

    Hej,

    Enig i at vi ikke kan nå op på det finske niveau. Det skyldes, at finsk udtales som det staves. Derfor bliver de finske børn bedre til at læse og skrive.

    Dansk er et af verdens sværeste sprog. Det staves meget anderledes end det udtales. Vi kan jo stadig forstå Fadervor på norrønt/oldislandsk (800-1350).

    http://da.wikipedia.org/wiki/Norrønt

    Vi vil gøre det lettere for os selv og andre, der skal lære dansk, hvis vi fik en sprogreform. Norsk skrives også som det tales.

    Lige en tilføjelse:

    At være lærer i Finland er et erhverv, der værdsættes i samfundet.

    Venlig hilsen,
    Anne

  2. Ricardt Riis siger:

    @ Anne!
    Du véd meget, kan jeg forstå. Du fremsætter dine påstande, som om det ikke kan diskuteres: sådan er det, basta!
    Disse bastante påstande får mig til at fornemme, at du ikke mener, min delforklaring er rigtig, den om, at der er forskel på procentdelen af fremmedsprogede elever i de to lande. Er det noget, du véd noget om? Er det noget, du kan begrunde? Véd du fx, hvor mange finske skoler, der har over 50% ikke-dansktalende elever? Eller noget i den retning?
    Det er sandt nok, at finsk fik sit skriftsprog på et langt senere tidspunkt end dansk. Men når du skriver, at ‘derfor bliver finske børn bedre til at læse og skrive’, så forudsætter det, at der tale om finsktalende, finske børn. Hvad med børnene af de 40.000 somaliere? De skal jo først lære finsk talesprog. Har de mon ikke samme problemer med det, som somalierne her i landet har med at lære dansk?
    ‘Norsk udtales som det skrives’, hævder du. Tænker du på nynorsk eller på bokmål? Det sidste har så vidt jeg husker stærke reminiscenser fra dansk.
    Men sandt nok, vi kunne gøre ikke så lidt for at hæve lærernes anseelse i samfundet.
    Venlig hilsen
    Ricardt

  3. Anne siger:

    Undskyld, det gik lidt for stærkt! Ord virker hårdere på tryk 😉

    Men de fleste der er med i sådanne undersøgelser, er jo børn født i landene med forældre, der har boet der i flere generationer.

    Og så mener jeg selvfølgelig også bokmål.

    Venlig hilsen,
    Anne

  4. Anne siger:

    Hej igen,

    Glemte dette:

    Indvandrerbørn i Finland scorer 50 flere Pisa points i gennemsnit end indvandrerbørn i andre OECD lande:

    http://www.helsinki.fi/en/index/tiedejatutkimus/pisa_finland.html

    Venlig hilsen,
    Anne

  5. Morten - - - siger:

    @ Anne

    I Danmark scorer indvandrerbørn h ø j e r e end de danske børn. Hvis indvandrerbørnene altså er fra Kina …

    Hvor stammer indvandrerne fra? Ikk’ ?

    @ Ricardt Riis

    “(…) men jeg skal naturligvis understrege, at de dårlige sprogkundskaber ikke skyldes, at der er tale om muslimer, men at der er tale om indvandrere.”

    Hmmm … Det gælder som nævnt ikke “indvandrere”. Kinesere klarer sig glimrende.

    – – –

  6. Morten - - - siger:

    @ Anne

    Aspekt nr. 2:

    Hvis skolerne stadig fortrinsvis er præget af finske børn, så følger indvandrerbørnene lettere med – og der er flere ressourcer til at støtte dem.

    – – –

  7. Anne siger:

    @Morten
    Helt enig!

  8. Pingback: Heldagsskole – hvorfor egentlig? | ricardtriis

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.